Facket nobbar bud – hamnstrejk på onsdagen
Arbetsgivarparten Sveriges Hamnar svarade ja, men det gjorde inte Hamnarbetarförbundet med motiveringen att medlarbudet i det närmaste är identiskt med arbetsgivarförslaget.
"Budet innebär inskränkningar av våra fackliga rättigheter som sträcker sig utanför gällande rättspraxis", skriver förbundsstyrelseledamot Erik Helgeson i en kommentar.
"Situationen är allvarlig. Konsekvenserna av Hamnarbetarförbundets strejker kommer att bli stora. Svenska företag och arbetstillfällen hotas", skriver Joakim Ärlund, förhandlingschef för Sveriges Hamnar, i ett pressmeddelande.
Om stridsåtgärderna sätts in skulle det påverka en rad verksamheter runt om i landet. Skogsbolaget Stora Enso räknar med merarbete, omplanering och andra logistiska åtgärder, enligt Carl Norell, presschef på bolaget.
– Det är inte bra och kommer sannolikt att leda till vissa störningar och förseningar, säger han.
Sedan tidigare har Stora Enso dirigerat om en del av sina transporter och flyttat viss containertrafik från Göteborgs hamn till andra hamnar och andra transportmedel. Men denna gång berör stridsåtgärderna flera hamnar med så kallad roro-trafik, där lasten rullas på och av fartygen. Stora Enso skickar årligen runt 600 000 ton gods via Göteborgs roro-terminal.
– Roro-hamnen är central för vår verksamhet, säger Carl Norell.
Facket har varslat om punktstrejker i 15 svenska hamnar från norr till söder med start den 23 januari. Och arbetsgivarna har svarat med lockout – att stänga berörda arbetare ute från arbetsplatserna.
Strejken inleds vid hamnar i Gävle, Helsingborg, Holmsund, Karlshamn, Malmö, Sundsvall, Söderhamn och Umeå, för att sedan utvidgas till Stockholm och Göteborg.
Den här gången skulle stridsåtgärderna få något andra konsekvenser än förra gången strejk bröt ut.
– Det vi stoppar nu är i så fall handeln inom Europa. Det är andra varor och den är mer tidskänslig än vad containertrafiken är, säger Johan Woxenius, professor i sjöfartens logistik vid Göteborgs universitet, till Ekonomiekot.
I en rapport från Svenskt näringsliv beräknades svenska företags kostnader till följd av hamnstrejken under 2017 till 4,5 miljarder kronor till följd av bland annat ändrade transportvägar, längre transporttider och försenade leveranser.
Tillverkningsindustrin är en bransch som riskerar att drabbas hårt av de nu lagda varslen, särskilt företag som behöver importera varor till tillverkningen, enligt Stefan Gustavsson, näringspolitisk chef på Västsvenska handelskammaren.
– Då måste man ha varorna i rätt tid, annars blir det risk för stopp i tillverkningen. Det är viktigt att få ut varorna i tid också men får man inte till tillverkningen får man ofta jättestora problem, säger Stefan Gustavsson.
Helena Wande/TT