Nyheter

Konsument: Allt färre anmäler oönskade säljsamtal

Sverige Artikeln publicerades

Allt färre svenskar anmäler telefonförsäljare som brutit mot Nix-registret.

2014 kom det in 571 anmälningar till Konsumentverket om överträdelser mot Nix.

I fjol kom 17 anmälningar in.

"Det här är ett tydligt bevis för att en stor majoritet av landets företag respekterar Nix-registret, och att de förändringar av regelverket vi har genomfört under senare år har haft effekt", skriver Mats Rönne, ordförande i föreningen Nix-telefon, i ett pressmeddelande.

2017 infördes en rad skärpta regler för telefonförsäljning.

Bland annat att ett medgivande till marknadsföring, som exempelvis görs via att en ruta kryssas i när du som kund köper något online, numera är tidsbegränsat om kundens telefonabonnemang är med i Nix-registret.

I dag är nära tre miljoner nummer spärrade via Nix. (TT)

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Sydöstran och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.