Langning: ”Många köper ut av menad omtanke”
Undersökningen med frågor om alkohol och langning visar också att en av tre unga vuxna någon gång har köpt ut till en person under 20 år.
Frågorna ställdes via webbintervjuer till 1006 personer mellan 20-28 år i slutet av mars i år.
67 procent av de tillfrågade sade att de köpt ut för att det kändes tryggare än att någon okänd person skulle göra det.
– Många köper ut alkohol av menad omtanke, men man underskattar vilken betydelse ett nej kan ha, säger Therese Elmgren, pressansvarig Systembolaget.
Dessutom tyckte flertalet unga att ”köpa ut” och ”langa” inte är samma sak. Lagning var mer systematiskt en tjänst där man tog betalt för en tjänst.
– Oavsett vilket ord man använder så handlar det tyvärr om samma sak. Riskerna med tonårsdrickande är desamma, även om man köper ut för att vara snäll, säger Therese Elmgren.