Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Langning: ”Många köper ut av menad omtanke”

En färsk Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Systembolaget visar att var fjärde tillfrågad 20-28-åring tycker det är mer okej att köpa ut till ungdomar vid till exempel valborg.
Publicerad 23 april 2019
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Undersökningen med frågor om alkohol och langning visar också att en av tre unga vuxna någon gång har köpt ut till en person under 20 år.

Frågorna ställdes via webbintervjuer till 1006 personer mellan 20-28 år i slutet av mars i år.

Annons

67 procent av de tillfrågade sade att de köpt ut för att det kändes tryggare än att någon okänd person skulle göra det.

– Många köper ut alkohol av menad omtanke, men man underskattar vilken betydelse ett nej kan ha, säger Therese Elmgren, pressansvarig Systembolaget.

Dessutom tyckte flertalet unga att ”köpa ut” och ”langa” inte är samma sak. Lagning var mer systematiskt en tjänst där man tog betalt för en tjänst.

– Oavsett vilket ord man använder så handlar det tyvärr om samma sak. Riskerna med tonårsdrickande är desamma, även om man köper ut för att vara snäll, säger Therese Elmgren.

Thomas TörnqvistSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons