Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

En riktig glidare i huvudrollen i "Away"

En flygpungekorre på flykt från ett oväder. Det är temat i det kommande spelet "Away: The survival series".
Spel • Publicerad 14 juli 2019
En storm hotar livet i "Away: The survival series". Som namnet antyder gäller det att överleva i rollen som en flygpungekorre. Pressbild.
En storm hotar livet i "Away: The survival series". Som namnet antyder gäller det att överleva i rollen som en flygpungekorre. Pressbild.Foto: Breaking Walls/TT

Inspirationen till "Away" kommer från naturdokumentärer som BBC:s "Planet earth". Det innebar dels stor kreativ frihet, dels en känsla av någonting nytt, berättar Sebastien Nadeau, en av grundarna till Breaking Walls i kanadensiska Montréal.

– Även om djuren i naturdokumentärer inte pratar, så lyckas dokumentärerna skapa starka känslor hos publiken, genom sin struktur med berättarröster, musiken och att djur i sin miljö kan uttrycka saker som är relaterbart för människor, säger han.

Glider, klättrar – och slåss

Annons

Samma metod utnyttjas i "Away" för att skapa känslor. En annan tanke är att ge spelarna en naturupplevelse av det ovanligare slaget.

– Vi ville leka med djur som du inte ser varje dag. Därför satsade vi på flygpungekorren, den är rätt ovanlig. Den ger också en massa spelmässig frihet. Det faktum att den kan glidflyga gör att den är cool att spela som, säger Sebastien Nadeau.

Förutom att glida kan flygpungekorren i "Away" klättra, krypa och slåss. Den kan exempelvis ge skorpioner och spindlar en match.

– Det var överraskande svårt att få till rätt känsla. Hur har du ett så litet djur som kan hoppa nästan två meter högt, glida och ändå få det att kännas rätt med kontrollen i din hand? Från mitt perspektiv var den största utmaningen att få kontrollerna att kännas rätt.

Släpps nästa år

I inledningen av spelet drabbas flygpungsekorren och dess familj av en katastrof, när boet förstörs i en storm. Det gäller att hitta ett nytt ställe att leva på, och på vägen separeras den från sin familj. Det lilla pungdjuret måste undvika den återvändande stormen, och både små och stora rovdjur. Du måste se till att ha mat i magen och lära dig nya egenskaper för att ta dig vidare. Totalt rör det sig om fyra till nio timmars spelupplevelse, beroende på skicklighet och hur mycket sidomaterial spelaren tar sig an.

– Det är inte riktigt en öppen värld, men det är mycket spelarfrihet, säger Sebastien Nadeau.

"Away" släpps preliminärt i början av nästa år till Playstation 4 och pc.

Gustav Sjöholm/TT
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons