Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Innehåll från Sovkoncept Nättraby

”Jag har gått sängvägen"

I knappt tjugo år har Lasse Carlsson på Sovkoncept Nättraby tänkt och levt med sängar under större delen dygnets timmar. Det finns inte mycket han inte kan om en av hemmets viktigaste prylar. En plats där vi spenderar mer än en tredjedel av våra liv.
Den här texten är en annons. Den är inte skriven av tidningens journalister.

- Att ha en dålig säng kan göra livet miserabelt. Sömnen är ju en förutsättning för att vi ska kunna fungera på dagarna, känna oss utvilade och ha energi, säger Lasse.

Som alla branscher utvecklas förstås också sängarnas kvalitet och funktion. Förr var sängar ganska hårda. Mycket för att de skulle hålla över tid. Idag ligger fokus på en kombination av komfort och hållbarhet.

- En säng ska hålla minst 15 år, tycker jag. Jag tror att snittet i Sverige brukar sägas ligga runt 13 år, det vill säga det är så länge vi har våra sängar innan vi köper en ny.

- Det mest centrala när vi ska köpa en ny säng är att den är skön. Känslan hänger oftast ihop med att du ligger rakt och får avlastning på de rätta ställena på kroppen. Om din säng trycker på punkter den inte ska, kan det hämma blodcirkulationen och resultera i domningar exempelvis.

- Med tiden kan du förstås också få ryggproblem eller ont i axlarna, säger Lasse.

Lasse och hans kollegor lägger mycket energi på att undersöka kundens preferenser och behov. De frågar hur man brukar sova, mage, rygg eller sida. Det har stor betydelse för vilken slags säng du ska ha.

-Att ligga på mage kan exempelvis vara lite komplicerat. Gör man det ska man ha en annan slags säng än den som ligger på sidan, annars kan det skapa problem.

Lasses bästa råd till dig som ska köpa en ny säng?

- Ta dig tid. Ha inte för bråttom. Ligg i sängen länge i butiken så du verkligen känner efter ordentligt.

Här saknas innehåll

Denna text är en annons producerad av Gota Media Brand Studio och inte av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se