Facebooks regler stoppar feminism i annonser

Kultur Artikeln publicerades
Karolina Widerström var Sveriges första kvinnliga läkare och kämpade för kvinnlig rösträtt. Hon är en av de kvinnor som Stockholms läns museums utställning lyfter fram. Arkivbild.
Foto: Bonnierarkivet/TT
Karolina Widerström var Sveriges första kvinnliga läkare och kämpade för kvinnlig rösträtt. Hon är en av de kvinnor som Stockholms läns museums utställning lyfter fram. Arkivbild.
Tidskriften Historiskan startades 2015 och lyfter fram kvinnors roll i historien. Pressbild.
Foto:
Tidskriften Historiskan startades 2015 och lyfter fram kvinnors roll i historien. Pressbild.
Tidskriften Historiskans chefredaktör Eva Bonde. Pressbild.
Foto: Anna Moberg
Tidskriften Historiskans chefredaktör Eva Bonde. Pressbild.

Facebooks nya regler mot politiskt innehåll i annonser tycks ställa till problem för aktörer som arbetar med jämställdhet och kvinnohistoria. En av dem är tidskriften Historiskan, vars reklam med bild på ett nummer om 100-årsminnet av den kvinnliga rösträttskampen stoppades av företaget.

– Jag har varken resurser, tid eller den kunskap som krävs för att stå upp mot en jätte som Facebook. Det är svårt att lista ut hur jag ska kunna formulera annonser så att de inte stoppas, säger Eva Bonde, chefredaktör för Historiskan.

En stor del av tidskriftens marknadsföring görs via Facebook till sidans 20 000 följare. Men nu har två annonser, som handlade om olika julklappstips eller att ge bort en prenumeration, stoppats på kort tid.

– Gemensamt för båda inläggen är att det finns bilder där ordet "rösträtt" syns. Det är det enda ord som jag kan gissa skulle kunna tolkas som politisk, säger Eva Bonde.

"Grova ord"

Facebook har även stoppat Stockholms läns museum från att marknadsföra en utställning om kvinnohistoria, skriver kommunikationsansvariga Lenita Gärde på museets blogg. Enligt Gärde nobbade Facebook ett sponsrat inlägg om utställningen med motiveringen att det innehöll "grova ord" som gick att jämställa med ord som "skit och arsle".

"När jag gick tillbaka till inlägget för att försöka förstå vilka ord de syftade på kunde jag endast se ord som feminism, kvinnohistoria och jämställdhet", skriver hon på bloggen.

När tidskriften Historiskan lade ut ett inlägg på Facebook om problemen med att annonsera på Facebook fick Eva Bonde svar från flera organisationer som upplevt sig har blivit stoppade på samma sätt, alla med anknytning till jämställdhet.

– Både RFSU och organisationen Fem Hbg hade liknande problem. En butik här i Malmö som säljer produkter gjorda av kvinnor har inte kunnat annonsera för att de har använt ord som "girl power". Det verkar som att annonser med ord som förknippas med feminism, jämställdhet och kvinnokraft stoppas.

Utställningen som Stockholms läns museum ville marknadsföra heter "Tusen år av kvinnokraft" och syftet är enligt museet att lyfta olika betydelsefulla kvinnor och berättelser som hamnat i skymundan i historieböckerna.

"Hur ska vi kunna synliggöra vårt kulturarv och vår kvinnohistoria om vi inte kan använda dessa ord i vår marknadsföring? Och framför allt, hur kommer det sig att dessa ord anses grova?", undrar Lenita Gärde.

Får inget svar

Eva Bonde har varit i kontakt med Facebook mejlledes, men får inget svar på vad det är i Historiskans annonser som kan ses som politiskt innehåll.

– Det är oroväckande om det är den här typen av ord som flaggas och Facebook sedan inte har förmågan att kunna läsa av i vilket sammanhang de används. Det verkar inte finnas något tolkningsutrymme när man granskar, säger hon.

TT har sökt Facebook för en kommentar.