Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Mexikotullar kan drabba svenska företag

Svenska företag kan påverkas om USA:s president Donald Trump gör verklighet av hoten om tullar mot Mexiko.
Autoliv och Electrolux, båda med verksamhet i landet, backar på börsen efter beskedet.
Ekonomi • Publicerad 31 maj 2019
Flera svenska företag kan drabbas om USA och Donald Trump väljer att införa tullar mot Mexiko.
Flera svenska företag kan drabbas om USA och Donald Trump väljer att införa tullar mot Mexiko.Foto: Andrew Harnik/AP

I vad som bedöms vara ett försök att visa handlingskraft inför den kommande återvalskampanjen hotar Donald Trump att införa tullar på alla varor som importeras från Mexiko.

USA hotar att gå från ord till handling den 10 juni, då femprocentiga tullar införs. Därefter kommer de att höjas med fem procentenheter varje månad till och med oktober (till 25 procent), såvida inte Mexiko hindrar migranter från att ta sig till den amerikanska gränsen.

Konsekvenser för företag

Annons

Även om det är ett utspel ämnat för den inrikespolitiska debatten kommer tullhotet att få ekonomiska konsekvenser i regionen och hela världen, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms handelskammare.

– Många företag har förlagt sin produktion i Mexiko eftersom det är ekonomiskt fördelaktigt. Arbetskraften är billigare och dessutom finns närheten till den amerikanska marknaden.

Bara hotet om tullar har fått investerare att dra öronen åt sig. Bilsäkerhetsföretaget Autolivs och vitvarutillverkaren Electrolux aktier faller tungt på börsen, ned drygt fem respektive tre procent.

Electrolux, med över 5 000 anställda i Mexiko, har ännu inte analyserat konsekvenserna för företaget, hälsar bolagets presschef Daniel Frykholm.

– Vi får en tydligare bild när våra kollegor på andra sidan Atlanten har vaknat.

"Inte sett tullar än"

Samma besked kommer från Autoliv.

– Vi får se vad det blir av det. Våra kunder hämtar våra produkter själva och för över gränsen till USA, vilket gör att vi inte kommer att få bära kostnaden av tullarna. Men som sagt, vi har inte sett tullarna införas än, säger Stina Thorman, Autolivs kommunikationsansvarige.

Handelstullar är ett verktyg som Donald Trump ofta använt i sin handelspolitik. I det pågående handelskriget med Kina har han fortsatt att höja insatserna genom att låta de amerikanska tullarna omfatta allt fler varor.

Den hårdföra handelspolitiken får givetvis konsekvenser, inte minst för det land som drabbas av tullarna. Men det är inte tullarna som i längden gör störst skada, utan känslan av osäkerhet som skapas i världsekonomin, enligt Robert Bergqvist, chefsekonom på banken SEB.

– Än så länge är det här bara ett bilateralt handelskrig mellan några enskilda länder. Men det sprider en oro för att världskonjunkturen ska påverkas negativt, säger han.

Hinder för handelsavtal

Annons

Även Stefan Westerberg tror att hot om tullar kan spä på osäkerheten. Men för handelspolitiken i regionen väcker den framför allt frågor om det nya Naftaavtalets framtid.

Avtalet är undertecknat av samtliga parter men måste bland annat godkännas av den amerikanska kongressen innan det kan bli verklighet. Mexikos president, Andrés Manuel López Obrador, anser inte att hotet om tullar utgör ett hinder för processen.

– Vi är beredda att gå vidare, säger han enligt AFP.

Seniorekonomen Stefan Westerberg tror ändå att beskedet kan få konsekvenser.

– Det är för tidigt att säga att det här äventyrar hela processen, men det skapar oroligheter och kan i förlängningen leda till problem för införandet av avtalet.

Julius Bengtsson/TT
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons