Regeringen vill ha skatt på flygbränsle

Ekonomi Artikeln publicerades
Flygbolag betalar sedan våren 2018 en så kallad flygskatt på både in- och utrikesresor från svenska flygplatser, en kostnad som i normalfallet tas ut på biljettpriset för passagerare. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Flygbolag betalar sedan våren 2018 en så kallad flygskatt på både in- och utrikesresor från svenska flygplatser, en kostnad som i normalfallet tas ut på biljettpriset för passagerare. Arkivbild.

Sveriges regering vill undanröja internationella hinder för att införa en skatt riktad direkt mot fossilt flygbränsle.

I dagsläget förhindrar internationella regelverk stater från att införa nationella skatter riktade direkt mot fossilt flygbränsle i den internationella flygtrafiken.

Detta har bland annat gjort att den svenska flygskatten i stället har riktats mot själva flygresandet och därmed inte blivit någon blåslampa på flygindustrin för att få fart på omställningen till alternativa flygbränslen.

– Vi måste hitta fler instrument för att flyget ska kunna ställa om, säger Eneroth.

– En förändring av regelverket internationellt skulle göra det möjligt att förändra den svenska flygskatten, så att den blir mer miljöstyrande, tillägger han.

Mer biobränsle

Enligt Eneroth handlar det i nuläget om att med skatter få det internationella flyget att blanda i mer biobränsle och på sikt helt övergå till biobränsle. En skatt på fossilt flygbränsle skulle enligt ministern även kunna användas för att stimulera utvecklingen av eldrivna flygplan.

Eneroth räknar med motstånd och negativa reaktioner när han tar upp frågan på FN:s internationella luftfartsorgan ICAO:s generalförsamling i Montreal sent på tisdagskvällen svensk tid.

Kommer att väcka motstånd

Initiativet tas i skuggan av FN:s klimatvecka i New York, där bland annat statsminister Stefan Löfven och miljöaktivisten Greta Thunberg deltar.

– Det kommer att väcka motstånd naturligtvis. Det är ju en tydlig förändring mot hur det internationella regelverket har varit tidigare, säger Eneroth.

Enligt Eneroth har i dag ett antal EU-länder infört eller planer på att införa någon form av flygskatt av miljöskäl – däribland Frankrike, Nederländerna och Storbritannien.

Frågan om en skatt på fossilt flygbränsle kommer enligt Eneroth även att drivas av Sveriges regering i EU, för att samordna klimatomställningen.

Fakta

Fakta: Flygets klimatpåverkan

Flygets klimatpåverkan har ökat under de senaste decennierna, en effekt av att människorna flyger allt mer. I Sverige har antalet utrikes flygresor per invånare mer än fördubblats sedan början av 1990-talet.

Flygtrafiken beräknas svara för cirka 4–5 procent av de totala koldioxidutsläppen i Sverige, beräknat på flygets samlade tankningar på svenska flygplatser.

Den politiskt omstridda svenska flygskatten som infördes av den rödgröna regeringen våren 2018 är avståndsbaserad och gäller både inrikes- och utrikesresor. Skattesatsen är 61, 255 eller 408 kronor per passagerare, beroende på vilket land som är flygresans slutdestination.

Källor: Naturvårdsverket och Skatteverket

Visa mer...