Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

SAS vill locka med ny kostym

För första gången på över 20 år får SAS flygplan ett nytt yttre. Enligt bolagets vd Rickard Gustafson handlar det om hållbarhet och att upprätthålla attraktionskraften hos kunderna.
Naturskyddsföreningen är tveksam till miljönyttan.
Ekonomi • Publicerad 19 september 2019
Rickard Gustafson, vd och koncernchef på SAS, och Kristine Mayer, SAS designchef.
Rickard Gustafson, vd och koncernchef på SAS, och Kristine Mayer, SAS designchef.Foto: Johan Nilsson/TT

SAS vd Rickard Gustafson visade upp den nya designen på ikonisk mark i SAS-sammanhang – Royal hotel i Köpenhamn, som ursprungligen ritades för SAS av den välkände danske arkitekten och formgivaren Arne Jacobsen, och som är fyllt av designklassiker.

– Det är inte varje dag vi gör något sådant här. Det är den fjärde gången i bolagets historia, säger Rickard Gustafson.

Annons

Senast utsidan på flygplanen förändrades var 1998 och för fyra år sedan fick planen ny inredning. Inom bolaget pågår ett utbyte av flygplansflottan – ett bra tillfälle att uppdatera designen även på utsidan, enligt vd.

"En hållbarhetsdimension"

Designprocessen som pågått under ett och halvt år har skett samtidigt som bolagets ekonomi varit, och fortsatt är, under hård press.

– Vi kan inte bara spara oss till lönsamhet utan måste också se till att våra kunder tycker att vi har en bra och uppskattad produkt. I det här arbetet har vi också tyckt att det är bra att vi visar att vi vill något annat med vår visuella identitet, hur vi ser ut, hur flygplanen målas, säger Rickard Gustafson.

SAS logga och den blå färgen är välkänd för många och har fått mer utrymme i den nya designen. I övrigt handlar det om färger som uppdateras på nyansnivå och att loggor och de skandinaviska flaggorna har fått nya placeringar och de sistnämnda ett nytt utseende. Nya färger gör också att det krävs färre lager vilket håller nere vikten på planen.

– Det finns en hållbarhetsdimension, säger Rickard Gustafson.

Utsläppen ökar

Hur pass hållbart det verkligen är något Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl ifrågasätter.

– Jag har svårt att tro att det påverkar den totala mängden utsläpp som bolaget orsakar i någon större utsträckning. I deras senaste hållbarhetsredovisning tar de upp 4,3 miljoner ton i utsläpp vilket är en ökning med tolv procent jämfört med året innan. Jag skulle hellre vilja se att bolaget slutade lobba mot en progressiv klimatpolitik i stället för att måla om planen, säger hon, och syftar på att SAS varit starkt kritiska till flygskatten.

Ny flygplansflotta

Rickard Gustafson vill inte uppge vad designarbetet har kostat, men säger att målningen av de nya planen och ommålningen av befintliga plan görs så kostnadseffektivt som möjligt.

– De nya flygplanen ska ändå målas och då målas de i nya färger. De äldre planen tar vi inte in på ommålning förrän de är schemalagda för ommålning, som en del i det kontinuerliga underhållet som måste göras, säger han.

I dagsläget målas planen om var femte, sjätte år för att undvika problem som korrosion. De första planen med den nya designen kommer att vara i trafik i början av nästa år. År 2024 räknar SAS med att samtliga plan har det nya utseendet.

Helena Wande/TT
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons