Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Större roll för sociala medier i lokala val

Medier • Publicerad 20 maj 2019
Traditionella lokala nyhetsmediers roll har försvagats och sociala medier har fått en mer central roll i lokala valrörelser, visar en studie. Arkivbild
Traditionella lokala nyhetsmediers roll har försvagats och sociala medier har fått en mer central roll i lokala valrörelser, visar en studie. ArkivbildFoto: Anders Wiklund/TT

Våra medievanor har förändrats dramatiskt. De lokala nyhetsmediernas ställning har försvagats och sociala medier har fått en allt mer central roll i lokala valrörelser. Det finns fog att tala om skilda väljarvärldar, skriver tre medieforskare i Dagens Nyheter.

De har undersökt medieanvändningen i de lokala valen 2018. "Allt fler väljare utnyttjar sociala medier som ingång till nyheter, agendasättare och nav i ett allt mer komplext och splittrat mediesystem", skriver forskarna från Mittuniversitetet och Södertörns högskola.

De fann stora skillnader i hur väljare får information. De över 50 håller fast vid papperstidningar och lokala nyheter i radio och tv medan de yngre föredrar digitala nyhetssajter och sociala medier. Skillnaden är också påtaglig när det gäller social bakgrund. De som definierar sig som arbetarklass ser public service, gratistidningar och Facebook som sina viktigaste informationskällor. Högre tjänstemän väljer i större grad morgontidningar och deras nyhetssajter.

TT
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons