"Uefa borde uppmana folk att ta tåget"

Fotboll Artikeln publicerades
Svenska supportrar under EM 2016 i Frankrike.
Foto: Francois Mori/AP/TT
Svenska supportrar under EM 2016 i Frankrike.

Fotbolls-EM på tolv spelplatser över hela Europa, från Dublin till Baku, innebär stor påverkan på klimatet.

Då räcker det inte att Uefa ska klimatkompensera för supportrarnas resor och dessutom plantera 600 000 träd.

Europeiska fotbollsförbundet Uefa sprider ut EM nästa sommar för att fira 60-årsjubileet av mästerskapet.

När man bestämde spelorter fanns garanterat inga tankar på klimatpåverkan genom långa resor, för i så fall skulle det inte vara drygt 400 mil mellan den västligaste spelorten Dublin och den östligaste Baku. Eller 310 mils resa mellan spelorterna Rom och Baku för lagen och supportrarna i grupp A.

Kortaste resorna i gruppspelet får lagen i grupp D, "bara" 55,6 mil mellan London och Glasgow.

Den belgiske forskaren Wim Carton, som är biträdande universitetslektor i Lund, tycker att det är galet att sprida ut mästerskapet på det här viset.

– Det är synd att man först efter beslutet tänker på klimatfrågan, känner dåligt samvete och klimatkompenserar för koldioxidutsläppen i stället för att ta med det i beräkningarna från början, säger Carton.

"Ta tåget"

Han tycker att Uefa ska uppmana supportrarna att ta tåget till EM-matcherna i stället för att flyga.

– Det borde väl vara bästa sättet att fira 60-årsjubileet, att folk upptäcker Europa genom att åka tåg. Uefa kunde göra avtal med tågbolag i Europa, få dem att sätta in extratåg och kanske få till billigare biljetter.

Uefa har beslutat att klimatkompensera för supportrars och Uefa-folkets flygresor. Ordföranden Aleksander Ceferin har tidigare sagt som en förklaring till att Uefa gör klimatkompensationen att "EM förorenar mycket".

– Vi behöver fokusera på att göra större insatser i hållbarhetsfrågor, sade Ceferin, som också lovar att konceptet med att sprida ut EM är en engångsföreteelse.

"Köpa oss rent samvete"

Wim Carton tycker att det är bra att Uefa klimatkompenserar genom att investera i förnybar energi.

– Men tyvärr kan man inte ta för givet att den förnybara energin ersätter den fossila, säger han.

– Jag är glatt överraskad över att träd planteras i Europa. Det har funnits mycket problem när man klimatkompenserat genom att plantera träd i utvecklingsländer där människor ofta inte vet vad de ger sig in i och där det har funnits exempel på projekt där lokalbefolkningen blivit fråntagna land.

Carton säger också att trädplantering aldrig fullt ut kompenserar för koldioxidutsläppen för det finns ingen säkerhet att kolinlagring i träd är permanent och det tar många år innan träden kan ta hand om koldioxiden.

– Klimatkompensation skapar en känsla av att vi kan köpa oss rent samvete och att vi kan fortsätta att resa i samma omfattning som vi brukar, säger Carton.

Färre byggen klimatsmart

Fördelen med att sprida ut EM är att det inte har behövt byggas särskilt mycket nytt, vilket är klimatsmart. Till nästa års EM är bara 15 procent av arenor och annan infrastruktur nybyggen jämfört med 40 procent i EM i Frankrike 2016.

Sverige är klart för EM, vilket förstås gläder förbundskaptenen Janne Andersson. Han är dock kritisk till EM-upplägget, framför allt för att det ger fördelar till de nationer som får spela matcher på sin hemmaplan.

– Får det dessutom miljökonsekvenser så är det ännu sämre, säger Andersson till TT.

Fakta

Fakta: EM 2020

EM avgörs mellan den 12 juni och 12 juli.

Grupp A: Rom och Baku, 3 106 km (avstånd mellan städerna).

Grupp B: S:t Petersburg och Köpenhamn, 1 148 km.

Grupp C: Amsterdam och Bukarest, 1 790 km.

Grupp D: London och Glasgow, 556 km.

Grupp E: Bilbao och Dublin, 1 149 km.

Grupp F: München och Budapest, 562 km.

Åttondelsfinaler i London, Amsterdam, Bilbao, Budapest, Köpenhamn, Bukarest, Glasgow och Dublin.

Kvartsfinaler i i S:t Petersburg, München, Baku och Rom.

Semifinaler och final i London.

Visa mer...

Fakta

Fakta: EM 2020

År 2013 transporterade den kommersiella flygindustrin 3,1 miljarder passagerare. År 2018 var siffran 4,4 miljarder. Det innebär en ökning med 39 procent på fem år. Under 2019 är prognosen en ökning med fem procent jämfört med 2018 års siffra.

Under 2013 uppgick koldioxidutsläppen från den kommersiella flygindustrin till 710 miljoner ton globalt. Förra året var siffran 905 miljoner ton, en ökning med 27 procent på fem år. I år väntas utsläppen öka med drygt två procent till 927 miljoner ton.

Flyget beräknas stå för 2–3 procent av de globala koldioxidutsläppen.

Vid en jämförelse mellan flyg och tåg, på sträckan Stockholm-Göteborg, släpper flyget ut 174 000 ton koldioxid per år, jämfört med 1,3 ton för tåget.

Källa: IATA, IPCC, ETC

Visa mer...

Fakta

Fakta: EM 2020

Uefa klimatkompenserar för supportrar och Uefa-folks resor i EM för utsläpp av 405 000 ton koldioxid. Supportrarna kan få välja miljöprojekt.

Dessutom ska Uefa se till att det planteras 50 000 träd i varje av de tolv arrangerande nationerna.

Under EM kan personer med biljetter till en match resa gratis med kollektivtrafiken i staden.

Uefa ser över vilken energi som används, om det finns möjlighet att använda solenergi, och frågor som rör vatten och avfallshantering.

Källa: Uefa samt intervju med Uefas Patrick Gasser i Sustainabilityreport.com från 2018.

Visa mer...