Anmäler defekt dammsugare
Enligt mannens anmälan klagade han första gången till företaget i början av december förra året. Då ska han ha krävt omleverans med ersättningsvara inom två veckor, alternativt hävning av köpet. Detta eftersom 30-åringen uppger att dammsugaren han beställt var kraftigt försenad med omkring 80 dagar, samt att den dessutom var defekt när den väl levererades.
Mannen skriver i sin anmälan att butikspersonalens bemötande genom hela processen varit ”vidrigt”. Han preciserar beteendet som dåligt, otrevligt och som om personalen stod över lagen. Enligt 30-åringen har företaget i Olofström även svarat att saken behöver undersökas och att man nekar ersättningsvara eftersom man inte behöver erbjuda det.
Mannen har nu alltså anmält ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Där kräver han prisavdrag, alternativt ersättning för förlorad arbetsinkomst och distanskostnad. 30-åringen uppger att han behövt lägga två halvdagar på problemet plus körning till butiken, samt även tid vid kontakt med företaget som påverkat hans eget arbete. Mannen vill att butiken betalar 1500 kronor i skadestånd för förlorad arbetsinkomst samt 1500 kronor för förseningen.
ARN kommer nu pröva ärendet utifrån uppgifterna i anmälan och sedan lämna en rekommendation om hur konsumenttvisten kan lösas. En majoritet av de företag som anmäls i Sverige följder ARN:s rekommendationer.