Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Kommunalrådet: ”Det är en historisk dag”

Ett trettiotal personer samlades vid Volvoviadukten, precis utanför biografen, under gårdagens presskonferens.
Kommunalråd från grannkommuner, medier som täckte nyheten och så ett antal kända namn inom Socialdemokraterna varav många från Olofström.
Olofström • Publicerad 4 juni 2018
Volvo Cars platschef, Mikael Vessin. Kommunalråd, Sara Rudolfsson och kommunikationschef på Volvo Cars, Jonas Knutsson.
Volvo Cars platschef, Mikael Vessin. Kommunalråd, Sara Rudolfsson och kommunikationschef på Volvo Cars, Jonas Knutsson.Foto: Anton Kyhlbäck

– Det är en historisk dag, säger Sara Rudolfsson.

– Jag är så glad och tacksam. Det visar att regeringen inte bara har storstaden i sin politik, utan att de faktiskt även ser landsbygden och industrin här.

Annons

Och den stora förhoppningen, vad Sydöstran erfar, bland politikerna i Olofström och Blekinge med omnejd är att en utbyggnad av järnvägen öppnar upp för industrin.

Sedan Mikael Vessin tillträdde som platschef på Volvo i april har det varit snack om Sydostlänken. Det har liksom varit något som är på gång.

– När jag började här igen och hade möte på techtank då var det direkt en fråga på mötet. Om det blir en Sydostlänk eller inte, säger han.

Mikael Vessin har tidigare arbetat som platschef mellan 2010 och 2013 på Volvo.

Han kan dock inget säga än om Volvo Cars framtid i Olofström.

Men han är positiv.

– Det skapar så klart förbättrade möjligheter för oss, säger Vessin och lyfter fram frågan om att transportera just gods.

Han påpekar att det blir miljövänligare och effektivare handel ner till Karlshamn.

Men Sydostlänken är ännu bara ett beslut. Hur det blir 2024 återstår ännu att se, säger han.

Sara Rudolfsson menar att det nu blir lättare att bedriva företag i Blekinge, men i synnerhet Olofström,  i framtiden. Rätt personer för rätt jobb kan pendla, förbindelsen blir lättare.

Annons

Och så vidare.

Hon berättar att detta varit en hjärtefråga redan innan hon gav sig in i politiken.

Var kommer hållplatserna att finnas?

– Ja, du. Nu ska vi se, säger Sara och kollar ut över Volvoviadukten.

– Nere vid grillen, i närheten. Där har hållplatsen varit förut.

– Och sedan kommerOch det blir troligen en i Vilshult, där det har varit en förut.

Vad betyder det här för Olofström?

– Det tryggar jobben. Både godstrafiken och kompetensförsörjningen för företagen blir bättre. Så vi slår två flugor i en smäll, säger Sara Rudolfsson med ett stort leende på läpparna.

Tågtrafikens historia mellan Älmhult och Olofström.
Tågtrafikens historia mellan Älmhult och Olofström.Foto: Skärmdump

Anton KyhlbäckSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons