Kommunalrådet: ”Det är en historisk dag”
– Det är en historisk dag, säger Sara Rudolfsson.
– Jag är så glad och tacksam. Det visar att regeringen inte bara har storstaden i sin politik, utan att de faktiskt även ser landsbygden och industrin här.
Och den stora förhoppningen, vad Sydöstran erfar, bland politikerna i Olofström och Blekinge med omnejd är att en utbyggnad av järnvägen öppnar upp för industrin.
Sedan Mikael Vessin tillträdde som platschef på Volvo i april har det varit snack om Sydostlänken. Det har liksom varit något som är på gång.
– När jag började här igen och hade möte på techtank då var det direkt en fråga på mötet. Om det blir en Sydostlänk eller inte, säger han.
Mikael Vessin har tidigare arbetat som platschef mellan 2010 och 2013 på Volvo.
Han kan dock inget säga än om Volvo Cars framtid i Olofström.
Men han är positiv.
– Det skapar så klart förbättrade möjligheter för oss, säger Vessin och lyfter fram frågan om att transportera just gods.
Han påpekar att det blir miljövänligare och effektivare handel ner till Karlshamn.
Men Sydostlänken är ännu bara ett beslut. Hur det blir 2024 återstår ännu att se, säger han.
Sara Rudolfsson menar att det nu blir lättare att bedriva företag i Blekinge, men i synnerhet Olofström, i framtiden. Rätt personer för rätt jobb kan pendla, förbindelsen blir lättare.
Och så vidare.
Hon berättar att detta varit en hjärtefråga redan innan hon gav sig in i politiken.
Var kommer hållplatserna att finnas?
– Ja, du. Nu ska vi se, säger Sara och kollar ut över Volvoviadukten.
– Nere vid grillen, i närheten. Där har hållplatsen varit förut.
– Och sedan kommerOch det blir troligen en i Vilshult, där det har varit en förut.
Vad betyder det här för Olofström?
– Det tryggar jobben. Både godstrafiken och kompetensförsörjningen för företagen blir bättre. Så vi slår två flugor i en smäll, säger Sara Rudolfsson med ett stort leende på läpparna.