Musikskolan firar 50 år: ”Mer lustfyllt än förr”

Olofström Artikeln publicerades
Allt var inte bättre förr - i alla inte på musikskolan.
Foto: Anton Kyhlbäck
Allt var inte bättre förr - i alla inte på musikskolan.

Det började med en trumpet för Glenn Brorsson, och en flöjt för Inger Olsson.

I dag ansvarar de för grundskoleelevernas musikskolning i Olofström. ”Musikundervisningen är mer lustfylld än vad den var förr” säger de till Sydöstran.

Musikskolan firar 50 år. Förra veckan berättade Glenn Brorsson, en av skolans två rektorer, att de planerar flera tillställningar. Bland annat kommer skolans orkestrar, tillsammans med musikklasserna på Högavångsskolan, sätta upp musikalen ”Blodmysteriet”.

På torsdagseftermiddagen är det lugnt i lokalerna när Sydöstran kommer på besök. En trumpet ljuder svagt genom en av väggarna, några lärare samtalar i korridoren.

Glenn Brorsson och Inger Olsson berättar att arbetsmiljön - och undervisningen - har blivit mycket bättre sedan de flyttade in i de nya lokalerna för 20 år sedan.

– Förut var vi spridda överallt på skolan. En musiklärare satt på ett ställe, undervisningen på ett annat, och instrumenten i andra delen av skolan, säger Inger.

– Och noterna på ett annat, tillägger Glenn och säger den kreativa miljön på skolan har blivit bättre för varje år.

På gårdsplanen utanför Högavångsskolan ligger snön tät. Ett par stenkast från basketplanen ligger musikskolans lokaler. Där sitter musikskolans 8 lärare som ansvarar för bygdens grundutbildning i Olofström - vilket omfattar i dag ungefär 430 elever.

– I dag har jag faktiskt varit på Brännaregårdsskolan och tränat med eleverna på musikalen blodmysteriet, säger Glenn Brorsson.

Från musikskolan åker lärarna ut till grundskolorna - Brännaregården, Kyrkhults skola, Vilboksskolan, Jämshögs skola och Gränums skola. Högavångs och Nordenbergs elever får lära sig noter och träna med sin orkester i musikskolans lokaler.

De berättar att undervisningen har underlättats med tekniken. I dag kan en elev enkelt få ett nothäfte med musik att spela till, och då är det ofta populärmusik som är på schemat.

– Förr var undervisningen mer pliktbaserad. Då skulle en elev göra precis vad läraren sa. I dag är musikundervisningen mer lustfylld, där eleverna får vara med och bestämma i undervisningen, säger Inger.

– Det är många, speciellt de äldre eleverna, som fortfarande är intresserade av att spela klassiskt. Det är blandat i undervisningen, säger Glenn.

Många minns säkert hur det var förr. Traggla det ena ljudfiler eller instrumentet efter det andra, med musik som man aldrig lyssnat på. På gott och ont.

Men musiken är livsviktig för många, berättar Glenn och Inger. Många hittar sina bästa vänner i replokalen - precis som de själva har gjort.

– En person kanske går från sin vanliga undervisning och ska komma hit och spela. Det kan betyda jättemycket när de får gå in i sin roll som musiker, säger Inger Olsson.

I dag finns det sammanlagt åtta musikgrupper på skolan. Starzorkestern, stråk och gitarr, träblåsarensemblen, två rockgrupper, en sifonorkester, en brassensemble och en stråkgrupp.

– Eleverna utvecklas väldigt mycket när de får uppträda för publik också. De börjat smått och kan sedan efter ett tag stå i en stor sal och spela inför jättemycket människor, säger Glenn Brorsson.

Nu ser de fram emot vecka 22, vilket är slutet på maj och början på juni. Då ska 50-årsdagen firas ordentlig med musik i hela kommunen.

– Inför den veckan hoppas vi att företag och föreningar hör av sig så att vi kan komma och spela, säger Inger Olsson.