Jämshögsbo bakom stora internetsuccén Casumo

Olofström Artikeln publicerades

Casumo är det snabbast växande onlinespelföretaget genom tiderna.
Bakom succén står Oscar Simonsson, 27, som är uppväxt i Jämshög.
– Det gäller att våga satsa och sedan jobba oerhört hårt, säger han.

Få kan ha missat reklamen med den vita lilla figuren som syns frekvent i tv-rutan.
Företaget Casumo har sedan sajten lanserades för ett år sedan gått från 8 anställda till 34.
50 000 spelare har registrerat sig. Företaget expanderar fort och tiotals miljoner satsas nu på marknadsföring.
– Casumo är det snabbast växande spelbolaget i historien, säger Oscar Simonsson.
Oscar, som bodde i Jämshög till han var 16 år, är en av grundarna bakom företaget och dess vd.
Han lämnade orten när han blev antagen till riksidrottsgymnasiet för badminton i Malmö.

Oscar var på den tiden en mycket lovande talang och har landslagsmeriter på kontot.
Men redan under gymnasietiden började han tröttna på sporten.
– Det tog för mycket tid. En badmintonspelare i Sverige är som bäst när de är 28-30 år om man verkligen satsar allt och jag kände att jag inte var redo att offra det som krävdes för att nå dit. Jag ville göra något annat med livet, säger han.
Sedan studenten har han därför i princip inte hållit i ett badmintonracket.
Han stannade däremot kvar i Malmö och kom egentligen av en ren tillfällighet in i spelbranschen.
Oscar började spela en del internetpoker tillsammans med en kompis.
De åkte vid ett tillfälle till Riga för en stor tävling och Oscar kom där i kontakt med chefen för Betsafe.
Det ledde till ett jobb på företagets dåvarande kontor i Malmö.
Även om han trivdes med arbetsuppgifterna som Key account manager kände Oscar att företaget blev för stort för hans del när det såldes till Betsson.

Oscar stod i valet och kvalet var han skulle göra framöver när han kom i kontakt med ett par gamla arbetskollegor.
De började spåna på en idé som senare skulle visa sig fylla en lucka inom spelbranschen.
Helt själva började de bygga en helt egen plattform, samtidigt som de åkte runt och raggade investerare.
– Istället för att försöka locka in så många kunder som möjligt försöker vi få de som väljer oss att stanna tre gånger så lång tid, förklarar Oscar idén.
Man har gjort så genom att snegla på spel som finns på facebook och för smartphones, så kallad social gaming. Där en ingrediens är att man exempelvis samlar på sig troféer.
Det tillsammans med ett fokus på användarvänlighet gjorde lanseringen en succé omedelbart.
– Att det skulle gå så här bra kunde vi verkligen inte tro, säger Oscar.
Ett kvitto på framgången är att företaget nyligen utsågs till årets "Rising Star" på EGR Awards i London i en knivskarp konkurrens.
Oscar ser på framtiden med tillförsikt.
Under nästa år är målet att företaget ska etablera sig i två nya länder samtidigt som man fortsatt ska vara extremt offensiva i Skandinavien.

Vinnarskallen verkar Oscar ha tagit med sig från sporten. Det har fått honom att jobba hårt för att uppnå sina mål.
– Det har verkligen inte varit några nio till fem dagar. Men det handlar om att våga satsa om man verkligen tror på något och sedan jobba oerhört hårt. Vi vill göra det här jättestort, vi får se hur långt vi når, säger han.
Det handlar också om att fortsatt stå upp när det kommer motgångar.
– Se bara på de som gjorde "Angry Birds". Jag har för mig det var deras 200:e spel.
Oscar vill också passa på att krossa myten om att spelbranschen är smutsig.
– Om någon av våra kunder får problem försöker vi hjälpa. Vi stänger direkt av kontot och vi har en stödlinje.
På Malta, där företaget har sitt kontor, trivs han ypperligt och bedömer inte det som särskilt troligt att han återvänder till Jämshög eller Sverige för den delen, mer än att hälsa på familjen några veckor om året.
– Här är 300 soldagar på ett år. Det enda jag kan sakna är att här är för få golfbanor, säger han och skrattar.