Olofströmare skriver konsthistoria

Olofström Artikeln publicerades
Enn Johari med en typisk Mägi tavla, Väninnor.
Foto:Tore Gillberg
Enn Johari med en typisk Mägi tavla, Väninnor.

Historien om en tavla. Det är rubriken på den film som Enn Johari gjort om den estniske konstnären Gustav Mägi som 1957 besviken lämnade Olofström. Han kunde inte leva på sin konst.

När han var hos familjen Johari på Petreplan och tog farväl uttalade han förhoppningen om att åtminstone bli berömd efter sin död. Filmen är inte bara ett porträtt över ett enskilt människoöde utan också ett intressant tidsdokument om tiden kring andra världskriget.

Filmen gjordes till den utställning av Mägis konst som Enn anordnade på årets Nässelfrossa. Vid Gustavs avsked fick Enn som då var nio år, en plåtburk som luktade kaffe och den lukten har sen dess följt honom. Tavlan "Väninnor" köpte Enns far av Gustav och den ingår nu i Estniska konstmusèts samlingar. Enn har gjort många resor i konstnärens fotspår och intrycket av denna redovisning är att Mägi visst blev känd.

Enn är musiklärare och han inleder med festlig musik av kompositören Hans Christian Lumbye som står staty utanför Tivoli i Köpenhamn. I Olofström bodde Mägi hos fotografen och kemikaliehandlaren Torsten Tomasson. Han låg efter med hyran och vid avskedet överlämnade han en tavla med motiv från bruket. Gun Tomasson berättar att hon och maken Ingmar övertog rummet som Mägi haft. Tavlan finns nu hos dottern Pernilla som är kulturchef i Bromölla.

Nanny Nilssson, 104 år, hade mycket med Mägi att göra. Han var en snäll och trevlig man, minns hon. Estländaren Ilmar Soondra jobbade på bruket och var också en duktig fotograf. Han dokumenterade flitigt vad landsmännen höll på med och han hjälpte Mägi med utställningsbilder. Ilmar flyttade till Trollhättan dit även Mägi kom 1957. De förenades i Saab fabriken. Ilmar är idag 97 år. Efter två år fortsatte Mägi till Stockholm sen hans mor gått bort. I huvudstaden hade han en syster. Syskonen finns med på det gravmonument han gjorde och som finns på Jämshögs kyrkogård och på en yttervägg på Olofströms kyrka. Det är ungefär där han målade en tavla över södra fabriken och med Holjeån i förgrunden. Den ägs av bruket. Företaget lät honom också göra ett monument på bruksfilialen i Mjällby. Det är en klassisk relief med fyra nakna mansfigurer som föreställer smeder, fiskare och lantbrukare. Ursprungligen var det meningen att även två kvinnor skulle ha varit med men det var svårt att få tag i modeller.

Åren 1952 -56 var en period med flitig produktion och många utställningar, bl a i Örebro, Uppsala, Stockholm och Karlskrona. Konstföreningen i Olofström anordnade en utställning på hotellet där 14 estniska konstnärer medverkade.

Årets utställning visade många av de stilar Mägi utövade genom åren. Allt från naturmotiv från Olofström som sålde bra på orten till mer abstrakt måleri med stänk av mystik. När han fyllt 60 år framkallade hans tavlor oro och ångest,, rädsla och skräck och man kan ana att de avbildar konstnärens inre jag Det är konst på riktigt, enligt Estniska Dagbladet.

En som med glädje såg utställningen var Peter Pikwer. Som ung gick han i Estniska skolan i Olofström. Lärare i sång var Mägis moder Salme. Hon dog 1955.