Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Olofströmsbo har anmält bilföretag

En olofströmsbo har anmält ett bilföretag utanför länet till Allmänna Reklamationsnämnden.
– Det var fel på bilen redan när jag köpte den, skriver bilägaren i anmälan.
OLOFSTRÖM • Publicerad 3 januari 2018
En olofströmbo har anmält ett bilföretag utanför länet till Allmänna Reklamationsnämnden
En olofströmbo har anmält ett bilföretag utanför länet till Allmänna ReklamationsnämndenFoto: Anders Wiklund/TT

Redan dagen efter köpet så uppstod problem då en lampa på instrumentpanelen tändes och säljaren bad då olofströmsbon att komma tillbaks med bilen så att ett eventuellt fel kunde åtgärdas.

Felsökning visade att en lambdasond som har till uppgift att reglera bilens bränsleförbrukning var ur funktion.

Annons

Bilföretaget åtgärdade felet samtidigt som felkoden raderades men efter en vecka uppstod samma problem igen.

Säljaren erbjöd sig då att byta ut hela lambdasonden och ersätta den med en begagnad. Köparen ville ha en ny vilket bilföretag till slut gick med på, enligt anmälan till ARN.

Men problemen tog inte slut där. Lampan tändes igen efter bara ett par dagar och en lokal verkstad kunde då konstatera att även den andra lambdasonden var sönder. Fakturan för reparationen har bilförsäljaren gått med på att betala men kostnaden för lambdasonden vägrar man att ersätta och därför har olofströmsbon vänt sig till Allmänna Reklamationsnämnden för att lösa tvisten.

Jan-Erik MartinssonSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons