Olofströmsbo har anmält bilföretag
Redan dagen efter köpet så uppstod problem då en lampa på instrumentpanelen tändes och säljaren bad då olofströmsbon att komma tillbaks med bilen så att ett eventuellt fel kunde åtgärdas.
Felsökning visade att en lambdasond som har till uppgift att reglera bilens bränsleförbrukning var ur funktion.
Bilföretaget åtgärdade felet samtidigt som felkoden raderades men efter en vecka uppstod samma problem igen.
Säljaren erbjöd sig då att byta ut hela lambdasonden och ersätta den med en begagnad. Köparen ville ha en ny vilket bilföretag till slut gick med på, enligt anmälan till ARN.
Men problemen tog inte slut där. Lampan tändes igen efter bara ett par dagar och en lokal verkstad kunde då konstatera att även den andra lambdasonden var sönder. Fakturan för reparationen har bilförsäljaren gått med på att betala men kostnaden för lambdasonden vägrar man att ersätta och därför har olofströmsbon vänt sig till Allmänna Reklamationsnämnden för att lösa tvisten.