Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Bulldoggarnas era är över

KALLINGE. Flygvapnet har fasat ut sina sista enmotoriga propellerplan.
På F17 har tre SK 61 Bulldog varit placerade sedan slutet av 1980-talet. Mest har de använts som sambandsflygplan och vid tillämpningsövningar för trafikledare.
Ronneby • Publicerad 7 juli 2001
En av F17:s SK 61 Bulldog på flygpass över Blekingeskärgården 1993.
En av F17:s SK 61 Bulldog på flygpass över Blekingeskärgården 1993.Foto: Gösta Bolander

Alla som gjort lumpen på F17 eller andra flygförband mellan 1987 och 2000 minns SK 61 alldeles speciellt.

Innan avrustningen bjöds varje beväring på en så kallad ”muckarflygning” med en Bulldog.

Annons

– Ett bra, säkert och mycket allround flygplan. Det enda som jag på rak arm kan ha lite synpunkter på är det vi kallar roderharmoni under flygningen, säger F17-piloten Lars-Erik Gullbrand som genom åren samlat på sig närmare 400 flygtimmar med ”Bulldogen”.

Flygplanet leverades i nästan 60 exemplar till det svenska flygvapnet under 1970-talets första hälft för att ersätta SK 50 Safir. Bulldog fick beteckningen SK 61 och blev det skolflygplan på Krigsflygskolan på Ljungbyhed som flygförareleverna först fick lära sig att spaka.

> Placerades ut

I slutet av 1980-talet kom beslutet att blivande stridspiloter rakt igenom på sin GFU skulle flyga jet och SK 60. Major Lars -Erik Gullbrand på F17 var vid den tiden flyglärare på Ljungbyhed och var med när sista kullen flög Bulldog 1986.

Efter det placerades SK 61 Bulldog ut på de olika flottiljerna som i första hans sambandsplan. Men formellt stod de kvar under F5 och hade kvar Ljungbyheds ursprungsbeteckningar.

Lars-Erik Gullbrand tycker att ”Bulldogen” hade mer att ge och borde ha behållits några år till. Han beklagar att försvarsmakten inte anser sig ha råd att fortsätta att tekniskt underhålla SK 61 i operativt skick.

Att SK 61 Bulldog var ett behövligt flygplan bevisas av att F17 tvingats låna upp civila Bulldog-plan från Trafikflygskolan TFHS när de egna militärt registrerade försvann i våras.

Man skulle öva sina flygledare att ta ner ett flygplan med fingerat utslagna elektroniska instrument, det vill säga ”prata ner planet” på landningsbanan. I de här momenten är SK 61 Bulldog ett idealiskt övningsflygplan.

–Men det råder hårda besparingstider i försvaret. Och då prioriterar man bort sånt som inte ingår i den tunga stridsflygproduktionen, konstaterar Gullbrand.

> Flygklubb

Annons

Ett antal anpassade SK 61 Bulldog fortsätter civilregistrerade på Trafikhögskolan i Ljungbyhed. Några av de militära planen blir museiföremål.

Lars-Erik Gullbrand när en förhoppning att F17:s personalflygklubb Qvintus ska kunna få flyga vidare med en Bulldog. Haken är att försvarsmakten inte anser sig ha råd att bistå med tekniskt underhåll.

Mats Pihlgren
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons