Hitta flytet i träningen med simningen som motionsform

Är du sugen på att hitta flytet? Tror du att crawl är en motionsform för dig? Då kan du genom instruktör Anders Sundquist få chansen att lära dig grunderna i detta simsätt.

Ronneby
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

Under åtta tisdagar fram över kommer crawlkurserna som tidigare hölls i Ronneby simhall att hållas i Kallinge. Anledningen till flytten är att Kallinges simhall är 4 meter längre på tvären än vad Ronnebys är, och där med menar instruktören Anders Sundquist att motionärerna får ut mer av sin tid.
– Det känns bra att ha kursen här. Fyra extra meter i bassängen innebär ungefär fyra extra armtag per längd. Då får man upp flåset lite mer.

Lär sig fridykning
I tisdags kväll fick intressenter prova på crawlkursen. Den riktiga starten börjar först 27 mars och de deltagande kommer få fler tillfällen att träna på om så önskas.
Crawlkursen finns i två upplagor: Crawl 1, för nybörjare, vilket innebär att deltagarna främst lär sig grundteknikerna i crawlsim, men de får även kunskaper i bröstsim, fridykning och undervattensim. Den andra upplagan kallas för Crawl 2, och lämpar sig för den som tidigare har provat på crawl och vill lära sig ännu mer. Man har även möjlighet att delta i en utökad tränings- och teknikhelg under båda alternativen.

"Krockar lätt"
Även "absolut crawl motion" är på gång i simhallen.
– På allmänbad krockar man lätt med de andra som simmar och då är det bättre att samla ihop alla crawlarna på ett och samma ställe, säger han.
Under absolut crawl kommer det då finnas fyra banor för fyra olika kompetenser, bland annat för de som vill simma långsamt och de som vill kråla på lite snabbare. Detta kommer ske utan instruktör och på simmarnas egen bästa förmåga.

Skonsam träning
Anders är glad över att kunna dela med sig av sina kunskaper och ser simning som en överlag bra träningsform för de flesta, både för de som inte rör sig särskilt mycket och för de som är mer vältränade.
– Att simma är skonsamt för lederna och i vatten blir det ej någon extra belastning för kroppen, som det till exempel kan bli för benen vid löpning, säger han.