Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Politiker i frän debatt om parkeringsplatser

Kolla synen. Följ lagen. Anekdotisk bevisföring. Bättre än en cirkulationsplats.
Debatten i fullmäktige om de fyra parkeringsplatserna blev lika svajig som trafikflödet i kvarteret David uppges vara.
Ronneby • Publicerad 23 maj 2019
SD:s Bengt Johansson presenterade en ny teknisk lösning för parkeringsplatsen i kvarteret David.
SD:s Bengt Johansson presenterade en ny teknisk lösning för parkeringsplatsen i kvarteret David.Foto: Jens Svensson

Det började med ett par medborgarförslag om att slopa fyra p-rutor på parkeringsplatsen mellan Rosengatan och Drottninggatan, i centrala Ronneby. Detta för att göra det lättare för bilister att passera kvarteret och därmed höja trafiksäkerheten, enligt förslagsställarna.

När frågan på torsdagskvällen nådde kommunfullmäktiges politiker, då kunde man konstatera att det uppenbarligen finns lika många förtroendevalda experter på kommunal trafikplanering som det finns ledamöter i församlingen (49 st).

Annons

Företrädare för framför allt SD och L vill slopa p-rutorna.

– Det är trafikfarligt på parkeringsplatsen som det är i dag. Det är genomfartsförbud men folk kör där ändå, då är det lika bra att öppna upp, säger Liberalernas Roger Gardell, som kallar den stora trafikomläggningen i centrala Ronneby ett ”totalt misslyckande”.

Sverigedemokraten Bengt Johansson inledde kvällen med att rita på stadshusets väggar. Han presenterade en egenproducerad skiss på en ny teknisk lösning för parkeringen.

– Det som behövs är en skruvdragare och en lastbil som kan ta bort skrotet som står i vägen, säger Johansson.

Centerpartiets Kenneth Michaelsson hänvisar till de politiska beslut som tidigare fattats, om en flerårig ombyggnadsplan för trafikföringen i stadskärnan. Han håller fast vid trafiklösningen i kvarteret David.

– Vi kan inte sätta upp regelverk och sedan säga att vi ändå inte bryr oss. Det finns skyltar som upplyser om genomfartsförbud, dem får man helt enkelt följa, säger han.

– Det är mycket som är förbjudet men som inte följs, säger Roger Gardell.

Politikerna jagade mellan debattinläggen upp varandra till en sådan grad att diskussionen var nära att resultera i åtminstone lättare plåtskador. Någon antydde att man kanske helt bör stänga Rosengatan som infart till Ronnebys mest omdiskuterade parkeringsplats.

– Vi kan stänga av hela skiten, då blir det inte trafikfarligt någonstans, mullrade Bengt Johansson.

Han följde sedan upp med att be Vänsterpartiets Peter Bowin att ”kolla synen” och ”klippa sitt körkort”, sedan denne manat ledamöterna att lita på de kommunala tjänstemännen.

Annons

– Du ser väl hur det ser ut på parkeringen, frågar Johansson.

– Tjänstemännen vet mer om trafikplanering än vad vi alla här i fullmäktige gör tillsammans, säger Bowin som kategoriserar debatten som en cykelställsfråga, där politiker ”får leka experter i ämnen som ligger utanför deras kompetensområde”.

Liberalen Gardell anser att Bowin därmed idiotförklarar väljarkåren.

– De har ju lämnats in ett medborgarförslag i den här frågan, det ingår i vårt uppdrag att ta ställning till sådana.

Peter Bowin:

– Det gör jag absolut inte. Men att föra en anekdotisk bevisföring och hänvisa till olyckor som någon ska ha ”sett”, det är inte att ta medborgarna på allvar.

I dag har betonggrisar och ett staket placerats vid de fyra p-rutorna för att förhindra smitkörning.
I dag har betonggrisar och ett staket placerats vid de fyra p-rutorna för att förhindra smitkörning.Foto: Jens Svensson

Socialdemokraterna är ett av de partier som vill stå fast vid den nya trafikstrukturen – inklusive de fyra numera mycket välkända parkeringsrutorna.

– Jag tycker att ombyggnaden i centrum är positiv, även om den ännu inte är helt klar. När jag tog körkort var hela Ronneby en cirkulationsplats, man kunde bara köra åt ett håll. Missade man en avfart fick man köra ett varv till runt hela stan, säger gruppledare Magnus Pettersson.

Frågan gick hela vägen till votering. Där röstade en majoritet bestående av 31 ledamöter för att låta parkeringsplatserna vara kvar.

Pengar finns avsatta till nästa ombyggnadsetapp. Då ska Kungsgatan dubbelriktas från Drottninggatan till torget. Det är dock oklart när detta genomförs.

– När den etappen är klar kommer situationen bli bättre i hela centrum, säger Kenneth Michaelsson.

Jens SvenssonSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons