"Tillsammans lyfter vi gågatan"

RONNEBY ,
Bader Qarosh på Ronneby kött & livs, Julia Johansson och Annika Robertsson på Salong Unik, Happylands Marita Andersson och Fadil Iseni på Ronneby Skomakeri
Foto:
Skomakare Fadil Iseni ser gärna både Välkommen till gågatan-banderoll och röda mattor. "Det är bra att det kommer i gång på gatan. Det behövs mer folk i rörelse här", säger han.
Foto:

Receptet för en mer levande stadskärna stavas samverkan. Nu har näringsidkarna på gågatan tagit saken i egna händer. Kreativ skyltning, gemensamma evenemang och ökad synlighet ska locka fler att shoppa i centrum.

Artikeln publicerades 11 september 2017.

Röda mattor som leder in till butikerna, en stor banderoll med texten "Välkommen till gågatan", synkad skyltning och en gemensam publik Facebook-grupp.

Det är några av de förslag som kom upp när näringsidkare på Karlskronagatan hade en första träff för att prata konstruktiv samverkan mellan butikerna.

– Att lyfta en stadsdel består av många moment men det första steget, för en direkteffekt, är att näringsidkarna börjar prata med varandra.

– Det finns en vilja och en stark ambition att göra något tillsammans. Mycket handlar om hur man ska marknadsföra sig gemensamt, säger Sofia Loell, projektledare på Ronneby Handel.

Förhoppningen med samverkan är dels att lyfta handeln i centrum men även att besökare ska känna att gågatan hänger ihop. Att det finns en gemensam handelsprofil för företagarna på gågatan.

Enligt Sofia Loell kan det handla om allt från att gemensamma aktiviteter ute på gatan till att handlarna pyntar och skyltar sina fönster ihop.

– Vi är beroende av att folk handlar lokalt. Inga butiker överlever om inte Ronnebyborna handlar här.

– Men vi har också ett ansvar att kunderna vill vara hos oss. Om näringsidkarna nu kan peppa varandra blir det roligare att driva butik. Då blir det också lättare att tänka öppet och möta kunderna och deras önskemål.

Marita Andersson, som driver klädbutiken Happyland, hoppas att köpmännen kan bli bättre på att använda sig av gågatan om de marknadsför sig tillsammans.

– Förhoppningsvis kan det här leda till att Ronnebyborna får en tydligare bild av alla de fina butiker som faktiskt finns här, säger hon till Sydöstran.

Annika Robertsson på Salong Unik är inne på samma spår.

– Jobbar vi tillsammans kanske det blir lite mer glädje och köplust i en positiv anda.

Ett synkat samarbete, gemensam marknadsföring och skyltning är alltså det första steget till att lyfta handeln på gågatan.

– På sikt hoppas vi även att fastighetsägarna ska vara med så att vi kan skapa en varmare känsla. Skapa en "vi-känsla" att bygga det man vill på gatan, säger Sofia Loell.