Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Bedragare länsade konto - Sölvesborgare ersätts inte

Den Sölvesborgare som lämnade ut sina kortuppgifter i hopp om en utlovad ”bonus” får ingen ersättning från sin bank. Det menar Allmänna reklamationsnämnden.
SÖLVESBORG • Publicerad 8 november 2018
Foto: Hasse Holmberg / TT

Det var i slutet av sommaren som en sölvesborgare fick sitt bankkonto länsat. Mannen blev uppringd av en person som lovade honom en bonus om 1 500 euro om han lämnade sina kortuppgifter. Då gav Sölvesborgsbon uppringaren kortuppgifterna. Därefter tömdes mannens konto på 5 800 kronor. Sölvesborgaren insåg efter en månad att han blivit lurad och polisanmälde händelsen. Banken har till Sölvesborgaren svarat att han frivilligt lämnade ifrån sig sina kortuppgifter och att de därför inte kan hjälpa honom.

Sölvesborgaren har nu vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden i hopp om att få tillbaka sina pengar via sin bank.

Annons

Banken menar i sin tur att det är kortägaren som är ansvarig för att skydda sina kontouppgifter och att det idag är allmänt med internetbedragare som vill låna av en pengar.

”Det anses som grovt oaktsamt att lämna ut sina kortuppgifter”, menar banken och att Sölvesborgsbon själv är ansvarig för de reklamerade köpen.

Det reklamerade köpet kom in till baken mer än en månad efter att köpet gjorts, vilket banken anser som en lång tid.

Allmänna reklamationsnämnden anser att det inte finns någon anledning att banken ska betala Sölvesborgsbon köp.

Karin FerneborgSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons