Fick vänta två dagar på att flyga hem – nekas ersättning

SÖLVESBORG Artikeln publicerades
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

När en flygvärdinna blivit sjuk fick ett par från Sölvesborg vänta två dagar på att flyga hem från Kanarieöarna.

Nu har de gjort en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få den ersättning de nekats.

Paret skulle ha flugit hem på söndagen, men fick inte gå ombord planet som det var tänkt att de skulle ha åkt med.

I sin anmälan till ARN skriver de att anledningen ska ha varit att en flygvärdinna blivit sjuk, vilket gjorde att man inte kunde flyga med fullt plan. 25 passagerare, utvalda genom lottning, fick därför stanna kvar på Kanarieöarna.

Först två dagar senare blev det deras tur att åka hem. Tills dess fick de övernatta på ett boende en bit utanför flygplatsen.

Paret från Sölvesborg har krävt kompensation enligt EU-förordningen om flygpassagerares rättigheter, bland annat för två dagars förlorad arbetsinkomst, men har nekats ersättning av flygbolaget. Enligt anmälan ska representanten för flygbolaget ha hänvisat till att det första flyget ifråga var försenat med mindre än två timmar och att de därför inte kan gå med på ersättningskravet.

– Detta ”mantra” upprepade han, med en dåres envishet, i varje mejl. Att vi inte ens varit med på planet låtsades han inte om.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Sydöstran och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.