Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Jörgen Klinthage: ”Har slipsen dragit sin sista suck?”

Vilken roll spelar i dag slipsen? Är denna manliga halsprydnad på utdöende?
Publicerad 15 oktober 2019
Slipsens sista suck?
Slipsens sista suck?Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Om ett par veckor är det Fars dag och en klassisk present till far har alltid varit en slips. Men frågan är om den är det fortfarande eller om den är död?

I dag är det få yrkesgrupper där slipsen är ett måste.

Annons

Advokater, fastighetsmäklare, bankfolk och några till har det som uniform. Kanske också politiker på de högre pinnhålen. Under söndagens paneldebatt i Agenda var det vara vänsterledaren Sjöstedt som lämnat slipsen hemma.

En del kanske skulle kalla den oknäppta kragen som okunnigt slarv. Andra ledighet och självsäkerhet, Färgvalet var oerhört försiktigt. Slipsvalet ska inte bara matcha övrig klädsel utan skapar också signaler. Vill man göra det lätt för sig så kan man säga att en röd slips signalerar aggressivitet och en blå auktoritet.

Slipsen är trots allt en symbol för manlighet. Är frånvaron av slipsar en förtäckt genusblinkning till feministerna?

Slipsen fick ett uppsving under 1980-talet, men under 1990-talet miste den sin ställning, inte minst hos en ny typ av företag som arbetade med datorer och informationsteknologi. Vissa företag införde till och med slipsförbud som en strategi och PR-fråga.

På möbelföretaget Ikea är slipsar inte tillåtna på något varuhus i världen. I en del länder har ett fenomen dykt upp som kallas Casual friday. Det innebär att medarbetarna inte behöver bära slips på fredagar, medan andra företag kräver att de anställda bara bär slips på måndagar för att dra igång arbetsveckan.

Är då slips gammaldags eller bara ett maktinstrument? Tja, kanske. Men förmodligen är ryktet om slipsens död betydligt överdrivet. Som allt annat går allt i trender. Och ibland är en slips bara en slips.

Jörgen KlinthageSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons