”Researrangör rånade oss på vår drömresa”

SÖLVESBORG Artikeln publicerades
Eric och Katrine Sandström blev snuvade på sin efterlängtade resa av resebyrån.
Foto: Privat
Eric och Katrine Sandström blev snuvade på sin efterlängtade resa av resebyrån.

Drömresan var betalt, hundvakt ordnad, ett av Dubrovniks finare hotell var bokat. Men firandet av bröllopsdagen slutade i krasch.

– Under rätt lång tid hade jag och min hustru planerat för att fira vår 40-åriga bröllopsdag i Dubrovnik. Ett av stadens finare hotell var bokat med balkong med havsutsikt. Romantik, kultur och vacker natur skulle prägla veckan, men det blev inte så, säger Eric Sandström till Sydöstran.

Berättelsen om Eric och hans hustru Katrine bokade resa är en berättelse om den lilla människans kamp mot det stora bolaget. Och om hur förhoppningar snabbt kan bytas till djup besvikelse.

– För en dryg vecka sedan fick vi meddelande från resebyrån Tui som slog sönder alla våra planer, säger Eric.

Flygbolaget Norwegian meddelar att de gjort ändringar i sitt flygprogram och att de medfört att avgången från Oslo till Dubrovnik på onsdagar blivit inställt, vilket betyder att det inte längre går att åka till Kroatien vid det aktuella datumet.

Tui erbjuder Eric och Katrin en ny avgångstid. Denna gång på en lördag från Oslo till Dubrovnik. Samtidigt meddelar de att det dessvärre inte finns något ledigt rum på hotellet som de har bokat, utan de därför får kontakta resebyrån på telefon så snart det är möjligt.

– Vi blev oerhört besvikna. För det första skulle vi inte åka från Oslo, för det andra hade de bokat om så flygresedagen skulle vara den 23 juni. Alltså tre dagar efter att vi först bokat.

Eric tog genast kontakt med Tui, de sa då att det blivit ett missförstånd och att de såg i sin bokning att vi hade beställt från Köpenhamn. Ny bekräftelse skulle komma och kom. Denna gång var avreseflygplatsen rätt men datumet fel och trots att vi hade slutbetalt så stod det ”inget hotell” i bokningen.

Åter igen fick Eric sätta sig i telefonkö. En telefonkö som det senare skulle visa sig att att han tillbringat i närmare åtta timmar med samtal hit och dit. Det visade sig att någon lösning inte var i sikte. Istället skulle det visa sig att den bröllopsdag som de skulle fira tappade ännu mer av sin glans.

– Nej, genom att resan hade ombokats felaktigt av dem fanns varken flyg rätt datum eller hotell ledigt på nytt datum. De ersättningshotell de erbjöd hade vi redan ratat när vi från början bokade resan. De erbjöd då oss ett hotell, fel datum och i en grusgrop på Rhodos.

Historien slutade, eller borde ha slutat med full återbetalning och kompensation men när betalningen kom hade resebyrån behållit 2 500 kronor i avbokningsavgift.

– En avgift som de tänkte behålla trots samtal med chefer och allt. Ända tills jag sa, det är ju ni som avbokat, det är jag som borde sända er en avbokningsavgift. Då ramlade polletten ner och jag fick tillbaka hela summan.

Fick ni någon form av kompensation?

– Men ingen kompensation, inget presentkort för framtida bruk. Ingenting trots att de sabbat vår drömsemester. Så, aldrig mer Tui.

– De ersättningsflyg de erbjöd hade inneburit en midsommaraftons natt på flygplatsen. De visade ingen förståelse för problematiken i detta, säger Eric Sandström.