Öppet brev: ”Sölvesborg kan bli i särklass sämst i länet”

SÖLVESBORG Artikeln publicerades
Samstyret i Sölvesborg Louise Erixon (SD), Emilie Pilthammar (M), Robert Manea (KD) och Anders Jönsson, Solpartiet.
Foto: Mattias Mattisson

Sölvesborg kan bli i särklass sämst i länet om Samstyret gör verklighet av sina planer på att sänka det lokala stödet till studieförbunden.

Det menar företrädare i elva studieförbund.

I ett öppet brev vädjar elva studieförbund till kommunfullmäktiges 80 ledamöter och ersättare om besinning i sin planerade nerdragning av bidrag till studieförbunden.

Bakgrunden är en insändare i Sydöstran av kommunstyrelsens blivande ordförande Louise Erixon (SD). I den motiverar hon den planerade sänkningen med att ”vuxenkulturen ska bli mera självfinansierad”.

I sitt öppna brev som publiceras på insändarplats i onsdagens tidning hävdar företrädare för de elva studieförbunden på att åtstramningen kommer drabba kommunen ekonomiskt negativt.

De elva studieförbunden pekar på att för varje satsad krona som en kommun anslår till studieförbundens lokala verksamhet skapar de själva i sin verksamhet intäkter för ytterligare fem och sex kronor.

Sölvesborg är den kommun i Blekinge som redan idag har klart lägst kommunbidrag till studieförbunden på totalt cirka 393 000 kronor. Genom att sänka sina bidrag till studieförbunden säger kommunen i praktiken även nej till statsbidrag på dryga två miljoner kronor, menar studieförbunden.

Sölvesborg anslår 22,50 kronor per invånare till studieförbunden, genomsnittet i länet är 33,18 och bäst är Olofström med 52,14 kronor.

I fjol samlade studieförbunden 4 864 deltagare i 588 grupper kring de mest varierande ämnen. De elva förbunden arrangerade i kommunen 735 kulturprogram, mer än två om dagen hela året, runt i hela kommunen med 76 250 besökare. Sweden Rock har en maxgräns på 35 000 besökare som jämförelse.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Sydöstran och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.