Pilthammars uttalande kritiseras på riksnivå

Sölvesborg Artikeln publicerades
Emilie Pilthammar (M) får nu kritik från Elisabeth Svantesson på Twitter.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Emilie Pilthammar (M) får nu kritik från Elisabeth Svantesson på Twitter.

Kommunalrådets blogginlägg har nu väckt kritik på riksnivå.

På Twitter skriver ekonomisk-politiske talespersonen Elisabeth Svantesson att ”uttalandet inte hör hemma inom Moderaterna”.

Efter Emilie Pilthammars (M) blogginlägg om Lundgrens (SD) tafsande kommer nu kritik från Elisabeth Svantesson, Moderaternas ekonomisk-politiske talesperson.

På Twitter skriver Svantesson att det är ett ”Häpnadsväckande uttalande om sexuella trakasserier” och att uttalandet ”helt enkelt inte hör hemma inom Moderaterna.”

Även Tobias Billström, M:s ledare för partiets riksdagsgrupp, har kommenterat via Twitter: ”Vi har som bekant våra interna processer för sådana frågor. Men om man inte kan ställa upp på de principer mot sexuella trakasserier som partistämman beslutat om så får man välja.”

Tidigare har både Blekinges distriktsordförande Roger Fredriksson och Sölvesborgsmoderaternas ordförande Paul Andersson sagt att det är en personlig åsikt som inte är något partiet ställer sig bakom.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Sydöstran och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.