Volvos nya V60 - svenskt lagom
Volvo Cars började från toppen när bolaget bestämde sig för att bli ett premiummärke och lanseringarna inleddes med den lyxigaste 90-serien. Därefter kom suvarna i 60- och 40-serien och nu är det dags för modellen som gissningsvis blir bolagets absoluta storsäljare - mellanklasskombin V60.
Det är ingen tillfällighet att Volvo valde att placera världslanseringen i en välmående svensk villaförort för det är där bilen kommer att kännas som mest hemma. Antingen som tjänstebil och/eller helt enkelt som barnfamiljens packåsna.
Värdig ersättare till V70
Det var vd:n Håkan Samuelsson som själv körde upp bilen på uppfarten till den hyrda designvillan i Täby norr om Stockholm.
””
Volvo har haft stora framgångar de senaste decennierna med sina kombimodeller, som bolagsledningen hävdar att Volvo uppfann på 1950-talet, men ingen slår V 70 som tillverkades i 1 250 000 exemplar innan produktionen upphörde för nästan två år sedan.
””
Gemensamt tema
Den nya bilen i påminner förstås en del om modellerna i 90-serien som den delar den större SPA-plattformen med. Bland annat har det stora panoramafönstret flyttat med och det ser verkligen stort ut på V60. De designansvariga understryker att de försökt hitta ett gemensamt tema för 60-serien som ska skilja den från de stora och lyxiga 90-modellerna och från den sportiga och ungdomliga 40-serien där det än så länge bara finns en suv.
””
Träffar rätt
Vid presentationen i Täby tryckte alla chefer på att detta blir Volvos familjebil mer än någon annan modell.
TT: Men är det inte lika mycket en tjänstebil?
””
TT