Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

At The Gates har fångat känslan

Det legendariska death metal-bandet At The Gates är tillbaka, den här gången med Peter Weiss antifascistiska "Motståndets estetik" som tema. - På den här skivan kunde vi gå tillbaka och hitta det vi verkligen vill göra, berättar sångaren Tomas Lindberg.(TT)
Publicerad 18 maj 2018

Det har gått 27 år sedan Göteborgsbandet At The Gates släppte sin första ep, 22 år sedan de lade ned och 4 år sedan comebackalbumet "At war with reality". När de nu släpper "To drink from the night itself" är det med nytt blod i bandet.

Efter den senaste turnén började gitarristen Anders Björler fundera på sin framtid, och under fjolårsvåren hade han bestämt sig - han skulle lämna At The Gates. Även om det var ett besked som bandet ogärna ville ha, kunde de nu återgå till arbetet. Jonas Stålhammar som länge har varit vän med medlemmarna ersatte, och de började genast skriva på nytt material.

””
Annons

Tänkte för mycket

At The Gates är stilbildare av det som kom att kallas "The Gothenburg sound" inom death metal, och störst genombrott fick "Slaughter of the soul" från 1995. På den tiden kunde de harva runt på spelningar för 300 personer - det var först efter att bandet lades ned året därpå som musiken tog fart på allvar. 2008 gjorde de en stor återföreningsturné, den sista någonsin - trodde de. Men de visade sig ha lite för roligt och idén att skapa någonting nytt började växa. Sex år senare kom det hyllade "At war with reality".

””

"Något att bita i"

På "To drink from the night itself" har de utgått från Peter Weiss antifascistiska verk "Motståndets estetik". En idé som Lindberg fick redan för 15 år, men som först nu blir verklighet.

””

Romanen är ett dokument från motståndsrörelsen mot fascismen mellan 1930 och 1950-talet, men ett politiskt band, det vill Tomas Lindberg inte kalla At The Gates.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons