Blodigt mörker flyttar till Japan
Spelserien "Dark souls" skapade något av en renässans för oförlåtande actionäventyr bland den breda spelpubliken. Svårighetsgraden var uppskruvad till max i fantasymiljön och minsta felsteg bland monstren och riddarna ledde i värsta fall till att flera timmars framsteg gick förlorade.
Från föregångaren "Demon souls" via tre delar "Dark souls" och det fristående gotiska äventyret "Bloodborne" har nu utvecklarna From Software vänt sig till sitt eget hemland för inspiration i nästa blodiga berättelse.
””
Han är dock snabb med att tillägga att det inte rör sig om någon realistisk avbildning av det japanska 1500-talet, förutom visuellt. Skrapar man lite på ytan under spelets natursköna miljöer och tempelbyggnader återfinns ett numera välbekant recept med allt mer svårbesegrade monster och avancerade attackmönster.
””
Utvecklarna är heller inte speciellt intresserade av att ändra på det som gjort "Dark souls"-spelen framgångsrika.
””
TT