TT-Feature

Musiken bär fram morfars vittnesmål

TT-Feature Artikeln publicerades

I "Kaddish" gestaltar kompositören Jacob Mühlrad några av sin morfars mörkaste stunder i koncentrationslägren men också ett meditativt tillstånd. Verket är skrivet direkt för Radiokören som tillsammans med Eva Dahlgren vittnar om historien.(TT)

Det finns ett dramatiskt ställe, i mitten, där kören tar i allt var den kan, berättar Radiokörens dirigent, Peter Dijkstra. "Traumatized expressive", lyder också en av instruktionerna.

– Det är precis efter att Eva sjungit ett citat från min morfar. Efter det kommer en ordlös del, det är just det ordlösa som blir så starkt i musiken. När texten försvinner blossar musiken upp, säger Jacob Mühlrad, 26 år och redan uppmärksammad kompositör.

Helt utan ackompanjemang

Musiken i det här fallet är den 31 röster starka Radiokören, en veritabel röstorkester som i det här verket sjunger helt utan instrumentellt ackompanjemang, och som mest i hela 18 olika parallella stämmor.

Både i teknisk komplexitet och emotionell insats är "Kaddish" Jacob Mühlrads mest krävande komposition hittills.

Ett och ett halvt års arbete ligger nu samlat i ett vackert partitur, med guldskrift på omslaget. Som utgångspunkt hade han de intervjuer som hans pappa gjorde med sin svärfar, Jacob Mülhrads morfar, som helt ofattbart överlevde Auschwitz, dödsmarscher och Bergen-Belsen. Dessförinnan hade nazisterna skjutit ihjäl hans nyfödda tvillingar.

Förbjöd dottern

I sitt "Sommar"-program i Sveriges Radio berättade Jacob Mühlrad hur morfadern förbjöd sin dotter, Jacobs mamma, att berätta om upplevelserna från koncentrationslägren för de då små barnbarnen: "själen kan ta skada".

På lördagen konserter gör Eva Dahlgren ett slags berättarroll där hon framför direkta citat från intervjuerna med morfadern.

– Ofta mumlade han för sig själv, det kom små fragment och sedan samlade han ihop sig, när han blev upprörd började han tala jiddisch, berättar Jacob Mühlrad.

När morfadern dog var Jacob Mühlrad nio år och starkt religiös, något som gick över när han i tonåren bytte religiositeten mot musiken. I "Kaddish" använder han sig av den judiska bönen med samma namn.

– Jag tror att det gestaltar både min morfars och min egen konflikt med Gud, precis efter citatet om de döda kropparna som staplas prisar man Gud, det blir nästan sarkastiskt i verket, för var någonstans var Gud när allt det här hände?

Obotligt sjuk

Under arbetet insjuknade Jacob Mühlrads mamma i lungcancer. Ibland har han arbetat vid hennes sjuksäng och i sitt "Sommar"-program önskade han att hon skulle få uppleva lördagens urpremiär i Berwaldhallen i Stockholm.

– Det har gått bra, hon kan inte bli frisk, men hon kommer att vara med på premiären och är väldigt taggad.

För Eva Dahlgren, musikaliskt självlärd, är notläsningen och partituret en rejäl utmaning. Ändå var det självklart för henne att tacka ja.

– Det är ett så viktigt ämne, och hur aktuellt kan det bli?, säger hon retoriskt.

– Det är fantastiskt när den här typen av musik talar rakt in i sin samtid, på ett så stort sätt. Man förstår lidandet direkt när det här stycket börjar, det hinner gå fyra takter, sedan är du inne i vad det är att vara människa.

"Kaddish" direktsänds i Sveriges Radios P2 och strömmas också direkt på berwaldhallen.se lördag 14 oktober klockan 19.00.