Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Din pizza i går kan ha varit en pr-kupp

Åt du en pizza i går? Då kan du ha utsatts för en pr-kupp. För när började egentligen nyårsdagen bli känd som "stora pizzadagen"? Det har Mattias Axelsson försökt att gå till botten med.(TT)
Publicerad 2 januari 2018

För när började egentligen nyårsdagen bli känd som "stora pizzadagen"? Det har Mattias Axelsson försökt att gå till botten med. Han driver bloggen Högtider och traditioner och konstaterar där att företeelsen troligen beror på en marknadsföringskampanj från företaget Onlinepizza som började 2008.

””

Säljer bäst

Annons

I januari beskriver Sydsvenskan för första gången pizzaätande på nyårsdagen som en tradition. Krögaren Hamed Henman intervjuas och säger att så var det inte för tio år sedan och att pizzafrossan kan bero på att alla andra restauranger är stängda.

Men en av grundarna till Onlinepizza gav också en intervju ungefär samtidigt i en annan tidning där det beskrevs att nyårsdagen är en av dagarna då de säljer bäst.

Sedan följs detta upp med företagets egen undersökning "Pizzarapporten" som skickas ut som ett pressmeddelande i december 2008 då nyårsdagen benämns som "pizzaätarnas högtidsdag", skriver Mattias Axelsson i bloggen.

Varje nyår

Rapporten återkommer sedan inför varje nyårsdag. Men genomslaget i de stora medierna sker 2011 när bland annat Aftonbladet, NWT och Expressen skriver artiklar med formuleringar som "nyårsdagen är årets viktigaste dag för landets pizzabagare". I alla texterna hänvisas till undersökningen från Onlinepizza.

Följande år skriver fler och fler tidningar om rapporten.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons