Efter kravet – brev ger nytt hopp för Sydostlänken
”Jag vill understryka att jag sätter stort värde på det regionala samarbete som görs i sydöstra Sverige och som har lett fram till era förslag på prioriteringar för den nationella planen.”, skriver Tomas Eneroth, infrastrukturminister.
Det var den 14 mars som de tre regionerna Blekinge, Kalmar och Kronoberg, de tre städerna Karlskrona, Kalmar och Växjö enats tillsammans med Sydsvenska Industri- och Handelskammaren om ett Sydostpaket för ökad tillväxt inför beslutet av ny tolvårsplan för vägar och järnvägar.
Sydostpaketet innehåller tre objekt, utöver det förslag som Trafikverket lagt, som den samlade regionen vill få med i planen om investeringar i vägar och järnvägar som regeringen fattar i vår.
Något som de meddelade infrastrukturminister med en skrivelse.
Paketet omfattar tre tydliga satsningar på Kust-till-kustbanan med ett dubbelspår mellan Växjö och Alvesta, Sydostlänken som är en ny järnväg mellan Älmhult och Blekingekustbana och E22 förbifart Mönsterås. Tillsammans innebär det satsningar på drygt 4 miljarder som minskar gapet upp till vad andra regioner får i satsningar.
”Hur den slutliga nationella planen kommer att se ut tar regeringen beslut om under våren 2018 och jag kan därför inte uttala mig om enskilda objekt”, skriver Tomas Eneroth.
Som Sydöstran berättade i början av april tror Lena Micko (S) som är ordförande i Sveriges kommuner och landsting att Sydostlänken kommer finnas med i den nya planen.
Region Blekinge med Christina Mattisson (S) i spetsen har aktivt uppvaktat infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) den senaste tiden i frågan kring Sydostlänken.
Kampanjen med att påverka Eneroth har enligt källor till Sydöstran gått väldigt bra – vilken talar för att Sydostlänken kommer med i den nya planen.
”Jag kan försäkra er om att jag är väl medveten om de önskemål och behov som framförs efter den dialog som jag vid ett flertal tillfälle har haft under processen”, skriver ministern.