Här avgörs racet

TÖRNERYD Artikeln publicerades
I sex varv pågick kampen mellan Jessica Åberg, Karlskrona AK (310) och Hanna Petersson, Bohus Racing (301). Precis här avgörs när loppet när Åberg lyckas smita förbi innan mållinjen.
Foto:Marcus Palmgren
I sex varv pågick kampen mellan Jessica Åberg, Karlskrona AK (310) och Hanna Petersson, Bohus Racing (301). Precis här avgörs när loppet när Åberg lyckas smita förbi innan mållinjen.

I sex varv pågick jakten.

I sista kurvan innan målflaggan hittade Jessica Åberg, Karlskrona AK, luckan.

– Det finns inget bättre än att vinna på hemmabanan, säger Åberg.

1 maj är synonymt med folkracefest på Törnerydsbanan på gränsen mellan Blekinge och Småland.

I år med fler åskådare än någonsin. 776 betalande åskådare innebar ett nytt publikrekord och en del av dem som fanns på plats hejade på Jessica Åberg i damklassen.

– Jag hade nog halva släkten här. Det var nervöst, säger Åberg.

Åberg vann två av kvalheaten och kom tvåa i det tredje. Det rådde ingen som helst tvekan om att kombinationen Jessica Åberg och en Toyota Celica, årsmodell 1988, var en farlig motståndarkombination.

– Det är en underbar bil. Det är bara originaldelar i bilen, inget trimmat alls, säger Åberg.

Hanna Petersson, Bohus, tog starten och i nästan sex hela varv jagade Åberg för att hitta luckan. Petersson stoppade effektivt alla försök, men i sista kurvan kom chansen.

– Man ska aldrig ge upp i folkrace, precis allt kan hända.

En ödesdiger punktering kan ha spelat roll.

– Ja, Hanna fick en punktering på slutet, säger Åberg.

Direkt efter finalen hoppade Åberg snabbt ur bilen eftersom hon redan innan tävlingarna gett ett löfte till den långväga gästen Victor Johansson från Falkenberg att han skulle få låna bilen i både kvalheat och i en eventuell final.

– Vi är lite kompisar och när han åkte så långt så tyckte jag att han kunde få låna min bil.

Att Celican fortfarande hade krut kvar under motorhuven visade Johansson i herrfinalen där han blev tvåa efter Timmo Helgesson, Vimmerby.

En seger och en andraplats gjorde att Åberg kände en viss oro för att bli av med sin bil i den obligatoriska budgivningen på folkracebilarna efter tävlingen.

– Alla vet att Toyota Celica är en bra folkracebil, men de vet också hur svårt det är att få tag i reservdelar. Jag brukar få behålla den till slut.

Det var två tuffa finaler och Celican gick på max, vilket också märktes efter herrfinalen där det snabbt bildades en oljepöl under bilen.

– Det kanske gör att ingen är intresserad av att buda på den.