Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Nya ägarens planer för restaurangen

Jasmine Nilsson tog för inte så länge sedan över den populära sommarrestaurangen Fiskerian.
– Jag kommer att göra några små förbättringar, säger hon.
Sölvesborg • Publicerad 28 maj 2020
Jasmine Nilsson driver Fiskerian i Hörvik.
Jasmine Nilsson driver Fiskerian i Hörvik.Foto: Privat

Under påskhelgen öppnade restaurangen Fiskerian i Hörvik för säsongen med nya ägaren, 19-åriga Jasmine Nilsson, bakom rodret. Hon berättar att det gått över förväntan och att hon nu börjar bli varm i kläderna.

– Det har gått väldigt bra. Vi har öppet på helgerna just nu. Från och med vid midsommar ska vi ha öppet varje dag och det har vi fram tills att skolorna öppnar igen, säger Jasmine Nilsson.

Annons

Det var i somras som hon tog studenten efter att ha läst ekonomi på Furulundsskolan i Sölvesborg. När Fiskerian låg ute till försäljning hade Jasmine till en början inga planer på att ta över den.

– Folk frågade lite på skoj om jag skulle köpa Fiskerian. Jag funderade lite och bestämde mig sedan för att göra det. Tajmingen var bra.

Verksamhetens koncept kommer inte att förändras.

– Jag har alltid tyckt bra om Fiskerian och har inga planer på att göra några stora förändringar. Däremot kommer jag att göra några små förbättringar, säger hon.

Det handlar bland annat om att engångsprodukter i plast som bestick och glas tagits bort och i stället ersatts med riktiga vinglas och bestick.

På menyn som är samma som tidigare är tanken att några nya rätter ska tillkomma.

– En ny rätt införs tillfälligt på nationaldagen och den serveras fram till midsommar. Hela menyn finns även för take away.

– Nästan 50 procent av beställningarna är take away. Om man inte vill komma in i restaurangen kan vi komma ut med maten till beställarens bil.

I mitten av juni öppnar Glasserian i anslutning till restaurangen.

– Vi erbjuder bland annat kulglass. Vi ska ha mellan tolv och 15 olika smaker, säger Jasmine Nilsson.

Nanna JamiSkicka e-post
Så här jobbar Sydöstran med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons