Regeringen slår mot Blekinge
Återigen en katastrofal infrastrukturplan ifrån regeringen och dess stödpartier. Som om inte vägverkets och banverkets tidigare planering var illa nog så stryper regeringskoalitionen stödet till Blekinge med ytterligare 76 miljoner kronor.
De vanligtvis så högljudda och ledande s-politikerna är idag knäpptysta. Det är lätt att agera gentemot tjänstemän som lägger förslag som missgynnar länet, men när regeringen lägger förslag som är ett direkt slag mot länets utveckling är det förvånansvärt tyst.
Statsministern som så gärna talar om att tillväxtmöjligheterna i Östersjöregionen när Polen och de Baltiska staterna kommer med i EU gör ingenting för att för att detta ska bli en tillväxtfaktor även för Blekinge.
Karlskrona med sitt unika läge och med sina kontakter i Polen och Baltikum skulle kunna bli en viktig del i regionens utveckling, men då krävs det en infrastruktur som stödjer detta.
Här är E22 en oerhört viktig länk för att bygga ihop transportkorridorer i och mellan de nya EU-länderna.
Statsministerns ord gäller tydligen inte Blekinge eller är man rädd för att sydöstra Sverige ska bli en alltför stark region i Östersjösamarbetet
Det är lätt att högljutt protestera mot högkvarterets förslag gällande försvaret (vilket finns skäl för). Men idag när det gäller en stor framtida möjlighet är det ganska tyst.
Regeringens njugga syn på Blekinge riskerar även kust-till-kustbanans framtid. Snart är det ingen som kan köra tåg mellan Karlskrona och Emmaboda.
Görs inget inom de närmaste åren så riskerar banan att inte kunna återställas. Detta vore en katastrofal utveckling för ett för miljömässigt transportsystem inom det nya EU.
Därför vore det av stor vikt att våra lokala och regionala s-politiker tog bladet från munnen och visa att man inte accepterar att regeringen på detta flagranta sätt missgynnar länet och dess utvecklingspotential.
Vi måste tillsammans sätta stopp och se till att satsningar på länets infrastruktur blir en verklighet och inte hela tiden skjuts på framtiden.
Varför kan inte även Sverige försöka få del av EU:s infrastruktursatsningar som skulle göra det möjligt att knyta ihop transportvägarna i sydöstra Sverige gentemot Polen och Baltikum.