Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Insändare: Hur länge ska skolans kaos få fortsätta?

Respekten för lärare och ordningen i våra skolor håller på att försvinna. Stökiga klassrum, elever som saknar disciplin och en arbetsmiljö som inte längre gynnar lärandet har blivit en del av vardagen.
Skolan • Publicerad 2 oktober 2024
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Det ska vara ordning.
Det ska vara ordning.Foto: Jonas Ekströmer/TT

Frågan vi måste ställa oss är: Hur länge ska detta få fortsätta innan någon sätter ner foten och tar ansvar för förändring?

Det är inte bara lärarnas problem – det är ett samhällsproblem som påverkar oss alla.

Annons

En skola utan ordning och reda riskerar att forma en generation som varken respekterar auktoritet eller ser värdet i utbildning. Hur ska vi bygga ett starkt samhälle om våra elever inte ens kan få arbetsro i klassrummet?

Samtidigt måste vi fråga oss vilken roll föräldrarna spelar i detta. Har de tappat greppet om skolans betydelse? Hur ser samtalen ut hemma vid köksbordet? Har föräldrarna verkligen samma engagemang som tidigare generationer hade? Om inte föräldrarna visar intresse för skolans utmaningar, hur kan vi då förvänta oss att barnen tar sitt ansvar? Skolan kan inte ensamt bära bördan av att uppfostra våra barn – föräldrarna måste också ta sitt ansvar.

”En skola utan ordning och reda riskerar att forma en generation som varken respekterar auktoritet eller ser värdet i utbildning. Hur ska vi bygga ett starkt samhälle om våra elever inte ens kan få arbetsro i klassrummet?”
Benny Karlsson, Sverigedemokraterna

Det är därför som införandet av omdömen i ordning och reda är en så viktig åtgärd. Elever behöver förstå att ansvar och disciplin är lika centralt som att få goda betyg. Genom att bedöma hur elever uppför sig i klassrummet kan vi skicka en tydlig signal om att ordning och respekt är fundamentalt.

Många barn klagar på att de inte kan få arbetsro på lektionerna – är detta verkligen den miljö vi vill ge våra unga? Om de inte kan koncentrera sig nu, hur ska de då möta framtidens utmaningar?

Det här är inte bara skolans problem, utan det berör även hela regionens framtid. Om vi inte klarar av att utbilda våra unga på ett sätt som rustar dem för arbetsmarknaden, hur ska vi då klara av att möta regionens framtida behov inom vården, industrin eller andra samhällsviktiga funktioner? Utbildningen är grunden för vår gemensamma välfärd, och utan ordning i skolan kommer hela samhället att lida.

Vi pratar ofta om resurser, men vad händer med de grundläggande värden som skolan ska stå för? Respekt, ansvar och disciplin borde vara självklarheter, men är långt ifrån verkligheten i dagens klassrum. Elever som inte ens behöver ta ansvar för sin närvaro eller sitt beteende skickar en farlig signal – att det är fritt fram att strunta i reglerna utan konsekvenser.

Vi måste återinföra ordning och reda i våra klassrum. Lärarnas auktoritet behöver stärkas, och eleverna måste hållas ansvariga för sitt beteende. Det är inte bara en fråga om trivsel i skolan – det handlar om hela vårt samhälles framtid. För varje dag vi låter kaoset fortsätta, förlorar vi mer och mer av grunden för en stark och fungerande skola – trygghet, kunskap och respekt.

Hur länge ska vi vänta innan vi vågar göra de förändringar som behövs? Hur länge ska vi låta våra elever lida under en ordningslöshet som hotar både deras framtid och hela samhällets?

Benny Karlsson, SD Sölvesborg

Annons
Annons
Annons
Annons