Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Insändare: ”Lägg ner Postnord”

Svar till V Kristianssons insändare i Sydöstran den 14 april om Postens förfall.
Posten, på den tid det begav sig. På bild: Lantbrevbärare Elin Eriksson i Ockelbo, med dottern Gun i postväskan. Året var 1957.
Posten, på den tid det begav sig. På bild: Lantbrevbärare Elin Eriksson i Ockelbo, med dottern Gun i postväskan. Året var 1957.
Foto: Pressens Bild
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Kristiansson har rätt. Men det är inte endast är Posten som är i förfall, utan det PostNord sysslar med: En systematisk nedmontering av en av Sveriges äldsta infrastrukturer!

Alltsedan 1636 har Postverket distribuerat brev och paket kors och tvärs över landet. Formen av detta ämbetsverk har naturligtvis under tiderna förändrats och anpassats till rådande omständigheter, men själva idén har ju hela tiden varit densamma även om man under 1900-talet blev ett affärsdrivande verk.

Tankeväckande är att Posten år 1912 införde en enklare form av brevbäring i villaområden genom introduktionen av postlådor som placerades längs brevbärarens linjer! Posten bedrev en enastående service med det bärande konceptet att hålla riket och folket samman via brevledes kommunikation och information. Den rådande samhällsstrukturen på 50-talet gjorde att man tvingades att genomföra en del negativa rationaliseringar, som exempelvis den indragning av brevbäring och kassaservice på sön- och helgdagar som genomfördes 1951!

Samtidigt genomfördes dock förbättringar med utökad tätortsservice och väsentligt förbättrad betjäning på landsbygden. Man hade långt in på 1970-talet en bankservice där folk långt ute på vischan via lantbrevbärare inte endast kunde sköta sin brevledes korrespondens, få information från allehanda myndigheter, utan dessutom också kunde sköta sina bankaffärer.

Vad är det nu som har hänt??

Som jag ser det så har detta att driva Posten som ett ”affärsdrivande verk” nu dragits in absurdum. Likt många andra institutioner i samhället så har nu även Posten fullständigt släppt tanken på själva kärnverksamheten, nämligen den att förmedla brev och paket mellan människor i landet.

"Likt många andra institutioner i samhället så har nu även Posten fullständigt släppt tanken på själva kärnverksamheten, nämligen den att förmedla brev och paket mellan människor i landet."

Postens bärande idén idag är rent kommersiell; att tjäna så mycket pengar som möjligt till så låg kostnad som möjligt!

Men, säger någon kanske; Posten delar ju ut mängder av paket? Man ser ju PostNords bilar överallt ständigt och jämt?

Förvisso; där finns ju i pakethanteringen en formidabel vinst att kamma hem … men; man tillåter inte den starkare och mer vinstdrivande förmedlingen av paket att stötta den svagare brevbäringen.

Där är uppenbarligen vattentäta skott mellan verksamheterna. Därför inför man en alldeles vansinnig försämring av brevutlämningen i ett skruvat system av brevbäring varannan dag, där medborgaren inte på villkors vis kan hålla ordning på om det denna vecka är tvådagarsutdelning eller tredagarsutdelning…

Vem kommer att få betala för den miljöpåverkan som den exploderande paketutlämningen förorsakar? Det lär vi väl alla få göra, inklusive de fåkunniga som via nätet handlar varor från hela världen och som fortfarande inbillar sig att det finns något som heter ”Fri retur” …

Lägg ner PostNord!

Lägg ner den systematiska nedmonteringen av svensk infrastruktur!

Herr O, flitig brevskrivare och samhällsbyggare

Läs mer