Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Insändare: Nedlagt Bromma vingklipper Blekinge

Onsdagen den 21 april meddelade regeringen att de vill stänga Bromma flygplats så snart som möjligt.
Ska Bromma flygplats läggas ner? Bild: 1951, nybliven Miss Sweden, Anita Ekberg,  på väg till USA från Bromma.
Ska Bromma flygplats läggas ner? Bild: 1951, nybliven Miss Sweden, Anita Ekberg, på väg till USA från Bromma.
Foto: Svenska Dagbladet / TT /
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Företagarna i alla Blekinges kommuner anser att detta vore ett drastiskt och inte minst ogenomtänkt beslut som skulle innebära ett hårt slag mot det lokala näringslivet.

Bromma flygplats är idag en viktig knutpunkt som binder samman vårt avlånga land.

"Bromma flygplats är idag en viktig knutpunkt som binder samman vårt avlånga land."

Företagen i Blekinge län är i hög grad är beroende av den viktiga länken mellan Blekinge och resten av landet som Bromma idag utgör.

Sverige är till ytan EU:s tredje största land och inget annat land i unionen har lika långt mellan landsändarna som vi har. Bromma flygplats fungerar som nav för företag i hela landet. Flygplatsens centrala placering är en viktig förutsättning för näringslivsutveckling utanför storstäderna och vice versa.

Ett argument från regeringen för att avveckla Bromma flygplats är att resandet minskat samtidigt som debatten om flygets negativa miljöpåverkan debatterats allt livligare. Självklart är det viktigt att ta hänsyn till klimatpåverkan, men att använda det minskade resandet under pandemin som en av anledningarna är inte tillräckligt ur ett företagsperspektiv.

Sverige har en på många håll eftersatt infrastruktur, inte minst vad gäller järnvägsnätet, som leder till längre res- och transporttider och förseningar. Det gör det svårt för andra färdmedel att konkurrera med flyget. Åtminstone om utgångspunkten är att transporter ska kunna ske på ett snabbt och enkelt sätt oavsett var i landet man utgår från.

Under presskonferensen hänvisade regeringen till att flygtrafiken ska styras om från Bromma till Arlanda. Men det är ytterst oklart om och när den kan ske. Inte minst behöver regeringspartierna – Socialdemokraterna och Miljöpartiet – vara överens om vad en ökad kapacitet på Arlanda faktiskt innebär.

Här i Blekinge påtalar stora som små företag att det är svårt att växa och säkerställa verksamheten på grund av problemet med kompetensförsörjning. Vi måste kunna göra vår region attraktiv att bo och verka i och då krävs det att man skall kunna utnyttja snabba transporter och infrastruktur.

Direktlinjen till Bromma är affärskritisk för många företag i hela Blekinge. Regeringens nedläggningsbeslut skapar därför stor oro och osäkerhet inför framtiden.

Att lägga ner Bromma flygplats utan att först garantera en utbyggd kapacitet på Arlanda skulle innebära ett hårt slag mot svenska företags konkurrenskraft och regional utveckling. Om regeringen tänker gå vidare med det här beskedet måste omfattande investeringar i Arlanda ske snabbt och i diskussion med näringslivet både lokalt och regionalt.

Annika Grünfeld, ordf. Företagarna Ronneby

David Altefur, ordf. Företagarna Karlskrona

Lasse Nilsson, ordf. Företagarna Karlshamn

Patrik Johansson, ordf. Företagarna Sölvesborg

Staffan Berggren, ordf. Företagarna Olofström

Läs mer