Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Insändare: Varför krångla till det?

Stort tack till EU-kommissionen som har kommit med ett omfattande klimatpaket, Fit for 55.
Publicerad 24 augusti 2021
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Inför en avgift för den som tankar bilen - och delar ut pengarna till alla plus lite extra för glesbygd. Då kan alla ställa om.
Inför en avgift för den som tankar bilen - och delar ut pengarna till alla plus lite extra för glesbygd. Då kan alla ställa om.Foto: Erik Simander/TT

Ett av de nya förslagen handlar om transporterna – där det föreslås införande av ett separat utsläppshandelssystem just för transporter. Det finns sedan länge ett utsläppshandelssystem för koldioxidutsläpp för industrin. Ett utsläppshandelssystem för transporter betyder att importör/leverantör av fossila bränslen ska köpa utsläppsrätter för att få lov att sälja drivmedel. Någonstans måste pengarna tas till utsläppsrätterna – alltså blir det prishöjningar för den som tankar sin bil. Målet är naturligtvis att fördyringen ska avhålla den enskilde från att använda sin bil

I Sverige är det en nödvändighet med bil för många som bor i glesbygd och landsbygd utan tillgång till kollektiva transportmedel. Visserligen är det sagt i förslaget att en del av inkomsterna från handeln med utsläppsrätterna ska läggas i en fond som ska gå till de med låga inkomster, som är tvungna att använda sin bil. Men bor dessa i glesbygd eller landsbygd?

Annons

Det här är långt från en svensk rättvisemodell och kräver dessutom ytterligare byråkrati och styrning, som också ska betalas.

Varför krångla till det med utsläppsrätter när man kan göra det enkelt med Avgift och Utdelning?

”Varför krångla till det med utsläppsrätter när man kan göra det enkelt med Avgift och Utdelning?”
Pia Bak-Frederiksen, Klimatsvaret

Helt enkelt att lägga en Avgift på alla koldioxidskapande drivmedel, som betalas vid pumpen när man tankar. Samla Avgiften i en fond och dela ut den i lika stora delar till ALLA vuxna medborgare varje månad, en halv del till barn samt extra stöd till de som bor på landsbygd och glesbygd.

Enkelt – utan onödig byråkrati; rättvist – de som tankar mest betalar mest, alla får ett bidrag till att ställa om. För det är väl ändå det som är syftet? Att vi ska ställa om, att vi ska få ned koldioxidutsläppen i atmosfären och minimera klimatkrisen? Och i Sverige står transporterna för en tredjedel av vår klimatpåverkan.

Pia Bak-Frederiksen, Klimatsvaret

Annons
Annons
Annons
Annons