Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Insändare: Vi är en del av lösningen

Barbara Bergström grundade IES för att ge elever, föräldrar och lärare ett alternativ till en skola  i kaos.
Barbara Bergström grundade IES för att ge elever, föräldrar och lärare ett alternativ till en skola i kaos.
Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Inge Johansson skrev den 8 april en insändare om att “koncernerna dränerar skolan” och återkommer vid ett par tillfällen till Internationella Engelska Skolan (IES).

Låt mig börja med att säga att jag är stolt över att det finns ett intresse från kommun och föräldrar i Karlskrona för IES och den utbildning vi kan erbjuda. När Barbara Bergström 1993 grundade IES var det utifrån en väldigt enkel men ack så viktig övertygelse; hon ville erbjuda svenska elever, föräldrar och lärare ett alternativ till vad hon som som lärare i den kommunala skolan uppfattade som en tillvaro i kaos.

IES vilar fortfarande idag på samma övertygelse som för 28 år sedan - och varje dag jobbar vår engagerade och dedikerade personal med att erbjuda våra elever en kvalitativ skola där lärandet står i fokus.

IES vare sig väljer eller sorterar bort sina elever. Alla barn oavsett förutsättningar har rätt att söka till oss och vi är stolta över att vi har en stor bredd bland eleverna.

"Vår förmåga att attrahera elever från olika bakgrunder tror vi särskilt kommer vara till nytta för att bryta en del av skolsegregationen i Karlskrona."

Tre fjärdedelar (75 procent) av landets kommunala skolor har samma socioekonomiska index som IES. Samtidigt har 41 procent av eleverna på IES har utländsk bakgrund, vilket går att jämföra med det nationella snittet på 26 procent. Ändå visar IES elever på högre kunskaper i nationella prov i engelska, matematik och svenska än andra skolor och ser man till det kvalitetsmåttet förädlingsvärde ser man att IES har högst förädlingsvärde - och särskilt för de elever med en annan bakgrund än svensk.

Vår förmåga att attrahera elever från olika bakgrunder tror vi särskilt kommer vara till nytta för att bryta en del av skolsegregationen i Karlskrona

Det finns en missuppfattning om att en ny skola skulle innebära ett automatiskt underskott för en kommun. Att elever och föräldrar väljer skola baserat på profil och kvalitet är en realitet som alla kommunpolitiker måste hantera – oavsett var eleverna söker sig. Det är hur man hanterar effekterna som visar politiskt ledarskap och ansvar för kommunens samlade skolpolitik. Skolpengen tillhör och följer eleven. Den tas vare sig från den kommunala skolorna eller friskolorna.

Så låt oss se till problemen och utmaningarna och hur vi kan lösa dem tillsammans i stället för att se varandra som problemet.

Jörgen Stenquist, vice VD Internationella Engelska Skolan

Läs mer