Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Ljunggren har fel

Blir bekymrad när jag läser Stig-Björn Ljunggren ledare med rubriken “Flyg Blekinge FLyg”.
Publicerad 28 juni 2020
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Vi har en betydligt större acceptans för förseningar inom flyget än för tåg och buss. Det är en faktor som man måste väga in innan man bedömer den faktiska tillförlitligheten”, skriver Peter Christensen.
”Vi har en betydligt större acceptans för förseningar inom flyget än för tåg och buss. Det är en faktor som man måste väga in innan man bedömer den faktiska tillförlitligheten”, skriver Peter Christensen.Foto: Emma Gunler

En väl utbyggd kollektivtrafik är en pulsåder för utveckling i och kring Blekinge. Det förstorar arbetsmarknadsområden och ger möjlighet till pendling från bostad till jobb eller studier. Blekinge behöver sin kollektivtrafik och den är mer värd en bukett blommor än en hård spark som denna ledaren ger.

Jag är överens om budskapet att Blekinge behöver en flygplats, det ifrågasätter jag inte. Däremot gör det mig ont på vilket sätt kollektivtrafiken skrivs ner, som “När kollektivtrafiken ställs in, eller fortsätter köras proppfull med hostande passagerare,” På vilket sätt har du belägg för att vi kör med proppfulla fordon med hostande passagerare?

Annons

Du får gärna visa på vilken busslinje eller tågavgång i Blekinge som detta sker på, jag är tacksam om denna information kommer fram till trafikledningen. För vi anstränger oss med att köra kollektivtrafiken på ett sådant sätt att vi inte ska öka smittorisken.

Samtidigt kommer påstående om brister i tillfälligheter, jodå det händer att det blir störningar i tågtidtabellen, det kan vara tekniska fel men ofta annat som spårspring o annat som t.o.m. hästar på spåret. De involverade parterna arbetar tillsammans med trafikverket med att minimera dessa störningar, och det har under det sista halvåret blivit märkbart bättre. Den som drabbas av en störning berättar det gärna, medan för den som kom fram i tid och allt fungerade som det skulle, det är inte lika intressant att berätta om.

Jag har personligen flyget en hel del i arbetet och är då extra glad för flygplatsen i Kallinge. Men det som bör nämnas är att flyget också är störningskänsligt. Allt från att man glömt att serva ett plan i tid och det då får bli hotell och buss hem nästa dag, eller att piloten ser en lite skada på däcket, och ett nytt däck ska inväntas till Kallinge och där försvann första konferensdagen. Ibland kan ett plan ställas in om det är för få resenärer. Denna fakta saknas helt i den ledare medan just buss och tåg skrivs ner, enligt min mening helt obefogat.

Vi har en betydligt större acceptans för förseningar inom flyget än för tåg och buss. Det är en faktor som man måste väga in innan man bedömer den faktiska tillförlitligheten.

Peter Christensen (L)

Ordförande Blekingetrafiken

Svar direkt

Peter Christensen missar att första halvan av min ledare, den som han kritiserar, handlar om kollektivtrafiken på nationell nivå. Främst i Stockholmsområdet, där många klagomål kommit om trängsel och oförsiktiga medpassagerare.

Blekingetrafiken däremot, den har fungerat oklanderligt, mycket tack vare personalens insatser. Och kanske därför att liberalerna håller sin skyddande hand över verksamheten?

Annons

Jag håller däremot inte med om att de som kommer fram i tid, efter att ha åkt exempelvis tåg, inte berättar att det fungerade bra. Min erfarenhet är precis tvärtom: Folk uttrycker sin förvåning över att det faktiskt fungerade. Den här gången.

Christensen har däremot rätt i att alla transportslag kan drabbas av störning. Till och med de som använder apostlahästarna kan få problem. Jag känner en som skulle gå till kiosken och köpa tidningen. Han var borta i 3 dagar.

Stig-Björn Ljunggren

Politisk chefredaktör Sydöstran

Annons
Annons
Annons
Annons