Rättvis fördelning fortfarande koncept för framgång

Insändare Artikeln publicerades

Vår demokrati närmar sig etthundra år. Dessförinnan fanns ingen allmän rösträtt och ingen välfärd. Det fanns ett klassamhälle som präglades av orättvisor. Trots ekonomiska kriser kunde skatter på förmögenheter efterhand omvandlas till pengar för nya jobb och till bättre förutsättningar för dem som hade det sämst. Tillväxten ökade när fler blev delaktiga i samhället, sociala utanförskap reducerades, brottsbenägenhet förebyggdes och efterhand växte en likvärdig skola fram.

Nu ökar klyftorna igen. Ökar gör också kapitalinkomsterna och förmögenheterna. Större kapitaltillgångar än de som finns idag lär aldrig ha funnits i vårt samhälle. Vi behöver åter använda resurserna för att skapa tillväxt genom fler jobb, brottsförebyggande arbete och genom att säkerställa att vi inkluderar varje medborgare för en hållbar samhällsbyggnad. Liksom det var M som under 1900-talets första decennier motarbetade såväl den allmänna rösträtten som tillväxtbefrämjande fördelningspolitik, så är det i dag högerkrafter som sätter jaget och individens förmåner framför flertalets väl och samhällets utveckling.

I dessa dagar ropar bland annat kommunerna efter pengar till välfärden. Kapitalet finns men inte den politiska viljan att fördela det. Högerkrafternas individualism har trängt in i politikens mittfåra. På Sydöstrans ledarsida skriver Mats Johansson den 15.1. att vi måste älska tillväxten och sätta den före fördelningen. Tillväxten blir viktigare än människan. Men en rättvisare fördelning bygger engagemang, gemenskaper och tillväxt. Det har varit S:s framgångskoncept under mer än etthundra år och kan så förbli även framdeles, förutsatt att vi inte förnekar dess potential på samma sätt som vi tenderar att förneka klimatförändringarna.

Roger Fredriksson oroar sig över att antalet passagerare vid Ronneby Airport minskade med 9 procent under 2019, och nu ska Ronneby kommun ändra sin resepolicy. Vi klimatkompenserar med 300 kronor per biljett, säger Ronneby kommun och menar att hokus pokus så blir det biobränsle i tanken, och kommunen säger sig kunna flyga som vanligt.

Det är bra att biobränsle används mera, men vi kommer aldrig att med enbart biobränsle kunna flyga i den utsträckning vi gör i dag. Vi behöver minska flygandet, och vi behöver vidta åtskilliga andra klimatskyddande åtgärder. Vi behöver göra det för den långsiktiga tillväxtens skull. Alliansens förslag till ny resepolicy i Ronneby Kommun är ett exempel på den handlingsförlamning som präglar arbetet mot klimatförändringar. Kortsiktiga ekonomiska motiv förvärrar klimatkrisen och skjuter verkliga åtgärder mot den framför sig.

Inge Johansson

Kallinge

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Sydöstran och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.