Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Sveket mot elever i Karlshamn

Skolverket har nu släppt färsk statistik för hur behörigheten såg ut för vårterminens åk 9-klasser. Karlshamns kommun utmärker sig som sämst i Blekinge.
Publicerad 19 oktober 2019
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”När skolan låter så många elever misslyckas så har politiken svikit”, skriver Emanuel Norén och Iman Omairat.
”När skolan låter så många elever misslyckas så har politiken svikit”, skriver Emanuel Norén och Iman Omairat.Foto: Lena Ehring

Tyvärr kan vi konstatera att resultaten inte bara är sämst i länet, de har över tid också blivit sämre på i princip varje skolenhet inom vår egna verksamhet.

Andel (%) som uppnått kunskapskraven i alla ämnen är 62,1 för de kommunala skolorna och 89,4 för de fristående. Men även mellan kommunens egna skolor skiljer det rejält. Endast 59,2% klarar kunskapsmålen på Österslättskolan mot 66,4 på Stenbackaskolan. Det som också tydligt framgår är att föräldrars utbildningsbakgrund spelar en avgörande roll. 46,5% av barnen som har föräldrar med endast förgymnasial eller gymnasial utbildning klarar kraven medans 75,9% klarar målen om de har föräldrar med eftergymnasial utbildning. Skillnaden mellan pojkar och flickors resultat är också slående. 64,9% av flickorna uppnår kunskapskraven i alla ämnena mot 54,7% av pojkarna.

Annons

Vi är övertygade om att våra duktiga lärare och rektorer sliter varje dag med sitt uppdrag utifrån de förutsättningar de har. Men det är ett faktum att den socialdemokratiskt styrda koalitionen misslyckats med att prioritera skolan och kunskapsmålen. När skolan låter så många elever misslyckas så har politiken också svikit. Nu krävs radikala omtag. Det är en kombination av lokala och nationella åtgärder som krävs. Men oavsett förutsätter det att Karlshamn ledande politiker nu släpper prestigen, erkänner sitt misslyckande och tar saken på fullaste allvar. Vi vet att det som politiken lyfter som viktigt också blir prioriterat i verksamheterna. Vi måste visa tydligt engagemang för att alla barn och ungdomar möts av förväntningar att lyckas så att de får chansen att känna framtidstro.

1. Mer lärarledd undervisning – lämna inte eleverna i sticket med projektarbeten och grupparbeten med eget faktasökande.

2. Förläng grundskolan till tio år, genom att göra nuvarande förskoleklass till ett första skolår.

3. Mer tid i skolan för alla. Utöka timplanen i viktiga ämnen, börja med matematik och idrott.

4. Extra mycket tid för de som behöver det mest. Gör det enklare att gå om ett år. Nyanlända elever ska få mer tid i skolan, ett extra läsår och sommarskola när det behövs för att komma ikapp.

5. Låt lärarna vara lärare. Återinför lärarassistenterna som administrativt stöd, och förstärk elevhälsoteamen som kan jobba utanför klassrummet.

6. Ge skolorna möjlighet att trygga sina elever och sin personal. Elever som begår allvarliga brott i skolan ska snabbare kunna stängas av och flyttas om det behövs för att trygga säkerheten.

7. Mobiltelefoner är fantastiska, men de hör inte hemma i klassrummet. Lärare och rektorer ska inte behöva argumentera om det, utan lektioner ska vara mobilfria för att skapa studiero.

8. I skolor med störst utmaningar behövs de skickligaste rektorerna och lärarna finnas. Där vill vi införa särskilda karriärtjänster och se till att lönerna är snäppet högre.

9. Mer måste göras för att elever med olika bakgrund ska hamna i samma klassrum. Låt alla föräldrar ta ställning till olika skolor och göra ett aktivt val. Och alla skolor ska vara med och ta emot nyanlända och asylsökande.

Annons

10. Lärarlönerna måste höjas rejält.

11. Systemet med förstelärare ska byggas ut, och det ska löna sig att ta sig an de största utmaningarna.

12. Höj kvaliteten på lärarutbildningen och satsa mer på kompetensutveckling.

13. Gör skolan statlig igen.

Skolan måste komma först, framtiden börjar i klassrummet!

Emanuel Norén (L)

Vice gruppledare

Ledamot i gymnasie-, och vuxenutbildningsnämnden

Iman Omairat (L)

Ledamot nämnden för barn, ungdom och skola.

Annons
Annons
Annons
Annons