Sydöstran logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Insändare: ”Vi accepterar inte förslaget om Tvings skola”

Kanske många av er redan har läst lite av de turer som pågått på landsbygden i Tving.
Skolan har varit nedläggningshotad i omgångar vilket självklart har orsakat massiva protester från föräldrar och andra boende i Tving.
Publicerad 27 januari 2020
Detta är en insändare i Sydöstran. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Vilka argument finns till att kommunen ändrat sig i frågan om fördelningen av elever mellan Tvings och Fridlevstads skolor? Det undrar Tvings skolråd.
Vilka argument finns till att kommunen ändrat sig i frågan om fördelningen av elever mellan Tvings och Fridlevstads skolor? Det undrar Tvings skolråd.Foto: Mattias Mattisson

Många av oss har länge önskat att hitta en långsiktigt hållbar lösning för Tvings skola där elever känner sig trygga och har ett bra pedagogiskt och trivsamt klimat.

Efter en turbulent vår 2019 var i oktober skolråden från både Fridlevstad och Tving återigen kallade till ett möte med skolområdeschefen för Västra skolområdet och rektorerna. Förslaget som lades fram byggde i princip på att ha kvar två starka landsbygdsskolor: klass F-2-skola i Tving och klass 3-6-skola i Fridlevstad. Elevantalet skulle vara ungefär lika stort på respektive skola. Skolgårdarna skulle bli pedagogiskt inriktade efter åldersklass. Med förslaget skulle en illa omtyckt b- och c-form (där klasserna består av två eller tre blandade årskullar) undvikas på båda skolorna. Skolråden var positiva till lösningen, som innebar en långsiktig hållbarhet.

Annons

För att undvika fortsatt oro och skapa delaktighet skulle ledningen i god tid kommunicera ut förändringen. Föräldramöte med varje enskild klass bokades in under hösten för att ge både barn och föräldrar tid att ställa frågor samt att eleverna skulle få träffa sina nya klasskamrater. Föräldramötena ställdes dock in med motiveringen att ny information skulle komma i januari.

Den 23 januari kom informationen till Tvings skolråd i form av en ensidig skrivelse av Skolområdeschefen för Västra skolområdet. Utdrag från denna skrivelse lyder:

”Utifrån tidigare fattade beslut av huvudman har ledningen för Tving och Fridlevstad gjort följande planering för läsåret 20/21…”.

Beskedet var att utöver nuvarande åk 3 och 4 som redan flyttat till Fridlevstad ska även den kommande åk 6 flytta ut. Kvar i Tving blir endast åk F-3 med enbart elever från Tving.

Detta kan vi i Tvings skolråd inte acceptera! Vi upplever dessutom en ovilja att möta oss i skolråd och föräldrar vid ett fysiskt möte. Varför denna kovändning? Vi undrar:

– Vilka argument finns till detta beslut?

– Hur säkerställer ni Tvings skolas kvarlevande med detta beslut?

– Hur säkerställer ni att eleverna i blivande åk 6 får ta del av hela läroplanen när blivande åk 6 i Tving tidigare har läst i b- och c-form vilket Fridlevstad inte har? Det har sagts att det finns risk att vissa får läsa samma sak igen och därmed missa annat i undervisningen.

– Att slå ihop de blivande klass 6 från Tving och Fridlevstad innebär en klass på 28 elever. Hur säkerställs en bra undervisningsmiljö för en så stor klass? Det saknas ett stort klassrum i Fridlevstad.

– Hur tänker ni långsiktigt med skolornas fortlevnad?

Annons

– Med fortsatt minskat elevantal i Tving ligger det nära till hands att tänka att skolan ska läggas ner. Enligt, på Karlskrona kommuns hemsida publicerad, Landsbygds- och skärgårdsprogram för Karlskrona kommun 2018-2021, arbetar kommunen för att det ska finnas skolor på landsbygden. Hur går detta ihop?

– Alla elever från både Tvings och Fridlevstads skolor får inte plats i Fridlevstad, skolan har eftersatta lokaler och matsalen räcker inte till!

– Om alla elever inte flyttas kommer båda skolorna återigen behöva bedriva undervisning i b- eller c-form vilket skolledningen vid flertalet möten sagt inte är en önskvärd undervisningsform.

– Den 1 januari 2020 blev Barnkonventionen lag i Sverige och enligt denna har barnen rätt att göra sina röster hörda och vuxna ska lyssna till dem. Beslutet är fattat och barnen ska enligt rektor få diskutera frågan den 27 januari. Hur kan då barnens röster kunna bli hörda?

Gör om, gör rätt ”huvudmän och ledning” i detta har ni misslyckats totalt i både kommunikation och i fattat beslut.

Tvings skolråd

Annons
Annons
Annons
Annons