GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Kabaré i Tage Danielssons anda

KARLSHAMN · Kabaré Tages Barn "Var blev ni av ljuva drömmar" är ett litet mästerverk. Ett värmande inslag i ett allt kallare Sverige, både bokstavligen och bildligt.
Föreställningen genomsyras av professionalism och guldkornen är många.
Sketcher och sång blandas i en härlig mix.
Nostalgi, javisst. Och i allt det roliga, ligger allvaret där och lurar.
Karlshamn • Publicerad 6 december 2003

Först och främst måste det slås fast att Karlshamn, av någon outgrundlig anledning verkar ha hur många duktiga skådespelare som helst.

Vid ett samtal med skådespelaren Per Svensson, aktuell i årets julkalender, talade han sig varm om Teatersmedjan och andra kulturföreningar i staden. Trots att han sedan en lång tid bott i Stockholm håller han ett nyfiket öga på vad som händer i staden.

När nu Teatersmedjan kör föreställningen Kabaré Tages barn "Var blev ni av ljuva drömmar" önskar jag att han suttit vid min sida.

Kabaré Tages barn är en timme och sjutton minuters lång njutning.

Föreställningen fokuserar på Tage Danielsson, som person, artist och författare. Inte att förglömma att det var han som personifierade begreppet humanist.

I kabarén förekommer också texter av den ständiga vapendragaren Hasse Alfredsson fram till Tages alltför tidiga död.

Det är alltid roligt när förväntningar infrias. I det här fallet gör ensemblen det med råge. Handlingen är enkel, dekoren likaså. I positiv bemärkelse.

Istället för att sitta och reta upp sig, eller bli hänförd av en massa tekniska finesser, har personerna bakom produktionen varit sparsamma med alltför mycket krimskrams. Och det är bra.

Det går att dra en jämförelse med alla dessa symfonirockare som härjade innan punken tog "kål" på dem. Banden gömde sig bakom enorma tekniska innovationer för att dölja hur enormt dåligt deras musik egentligen lät.

Effektsökeri blev en ursäkt och en förevändning för att rikta uppmärksamheten bort från det som var det viktigaste, musiken. Här är det tvärtom.

Anslaget är perfekt. Direkt från start får publiken bekanta sig med ord som solidaritet och kärnkraft.

Två ord som stod högt på 70-talets agenda, men som numera försvunnit i den svenska vokabulären.

Det första ordet är positivt laddat, det andra är radioaktivt laddat.

Oavsett vilket, var det ord som surrade vid varje köksbord närfolkhemmet stod på sin topp.

Vilken fröjd det är att i inledningen få se Ulf Nilsson sticka ut i en av de första sångerna, "Livets tåg". Med klar röst och utseendet hos en oskuld, förklarar han för publiken hur förgängligt livet ändå är. Musikerna, pianisten Thomas Lähdet och basisten Johan Ådahl gör en habil insats genom hela föreställningen.

Tonerna doftar verkligen 70-tal och är sådär lagom mysigt småjazziga.

När sången "Vi håller om varandra" börjar, dansar snart de cirka 200 gästerna armkrok. Och greppet om publiken hålls genom hela föreställningen.

Att få med sig så många härliga minnen från en föreställning som bara håller på i en timme och sjutton minuter kan endast jämföras med bandet Ramones, som lyckades peta in en sådär 20 lysande låtar på en timmes CD-skiva.

Kabarén och Ramones ger med andra ord verkligen valuta för pengarna.

Det är bara till att gratulera alla som är inblandade i uppsättningen. Sketcher och musik sitter som en 70-tals produkt, det vil säga den numera förhatliga heltäckningsmattan.

Genomgående är Kabarén genomarbetad, oerhört rolig och satirisk.

Samtidigt finns där också ett stråk av allvar. När föreställningen är slut, går det inte att värja sig mot tanken, att nog var det bättre förr. Före Tage Danielssons bortgång 1985.

Vad som har hänt därefter vet vi.

Ikväll finns en ny chans att se kabarén. De sista föreställningarna är den 10 och 12 december. Biljetter finns att köpa på Glödheta.

Tomas Pranell/text Gunnel Persson/foto
Så här jobbar Sydöstran med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.