unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Succén som är här för att stanna

I början var fördomarna många. Den kanske största var att det bara var äldre och lata människor som köpte elcykel för att man slapp anstränga sig, men fördomarna kom på skam rejält.
Hela 94 000 människor ansökte om elcykelbidrag under 2018, och forskningen visar att man cyklar mycket mer på en elcykel, och dessutom ställer bilen oftare.
Martin Ockedal är säker på att elcyklar är framtiden.
Martin Ockedal är säker på att elcyklar är framtiden.

Och de som köper elcyklar hos CykelMartin i Asarum är framförallt kvinnor från 35 års ålder och uppåt.

– Det var de förståndiga i samhället som började köpa elcykel, 80 procent var faktiskt kvinnor. Sen är det många barnfamiljer som vill ställa av en bil, säger mannen bakom företaget som han driver tillsammans med sin fru Cecilia, Martin Ockedal.

När Mera kommer på oannonserat besök har de precis fått två laster med cyklar så det är fullt upp.

Själva kör de elcykel överallt. Allt från att skjutsa barnen till skolan till långa träningsrundor i skogen med mountainbike med mittmotor som gör den mer som en vanlig cykel.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på sydostran.se, appen MinSydöstran och e-tidning mån-sön. Endast 1 krona första månaden! (ord pris 179 kr)

– Man får absolut inte mindre träning än på en vanlig, tvärtom. Min trettonåring hade aldrig orkat cykla 2,6 mil i skogen med mig om hon haft en vanlig cykel.

Och forskningen håller med honom. Inom EU-projektet PASTA har man följt 12 000 cyklande européer och elcyklisterna avverkade nästan dubbelt så många kilometer. Många fler pendlar också till jobbet med elcykeln istället för bilen, vilket ger positiva effekter för miljön.

Att subventionerna strypts betyder inte att försäljningen går ner.

– De som köpt i år är de som sett grannar och kompisar köpa, det sprider sig jättemycket, säger Cecilia Ockedal. Många trodde inte att man fick någon motion först.

– Och karlarna börjar hänga på nu när de insett att frugan kör ifrån dem, fyller Martin Ockedal i.

Tips till den som vill köpa elcykel är att välja en där batteriet sitter så lågt som möjligt.

– På billigaste modellerna sitter det på pakethållaren. Dels ger det en högre tyngdpunkt vilket gör det ostadigt, och dels så är det batteriet som går i backen ifall cykeln trillar omkull. Att sätta till exempel en barnsits på en sådan pakethållare avråder de flesta tillverkarna.

Vill man sporta med sin cykel eller ha än mer träning ska man välja en mountainbike med motorn i mitten, vid pedalerna.

– Jag har kört en sån i två år och har aldrig haft så roligt. Den känner av hur du vill ha det. Trampar du hårdare får du mer hjälp och tvärtom.