Affärsverken ställs till svars för vilseledande marknadsföring
Konsumentverket (KO) har genomfört en genomsyn av det kommunala bolaget Affärsverkens webbplats, och man anser att bolaget utelämnar väsentlig information när man marknadsför el på sin hemsida, vilket i sin tur påverkar kundernas förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut.
– Vi är löpande ute på olika hemsidor och kontrollerar så att man följer lagen, säger Gustaf Danielsson på Konsumentverkets rättsenhet.
KO slår även ned på att Affärsverken på sin hemsida gör reklam för elavtal med påståendena ”grön el” och ”snäll mot miljön”. Påståenden som Konsumentverket menar är vilseledande för konsumenter då det inte kvalificeras vad som avses med påståendet.
Man bedömer att Affärsverkens marknadsföring strider mot god marknadsföringssed och är vilseledande.
– Vi kommer inte ändra på vår kampanj, vi är gröna och snälla och det kommer vi fortsätta vara, säger Anna Claesson som är marknadschef på Affärsverken.
– Vi tycker att vi har förtydligat och beskrivit vad vi menar med grön el och snäll mot miljön, men nu får vi svara Konsumentverket och hoppas att vi kan tillgodose dem.
Affärsverken får nu möjligheten att yttra sig kring synpunkterna och ska senast den 28 augusti redogöra vilka åtgärder man har genomfört. Därefter tar KO ställning till om bolaget behöver vidta några ytterligare åtgärder.