Tennisspel del i integration
Monika Szala-Faligowski, lärare på språkintroduktionsprogrammet på Fischerströmska gymnasiet, berättar att önskemålet till träffarna kom från hennes elever som är nyanlända.
– De ville så gärna träffa en svensk klass och få svenska kamrater. De tycker att det ibland kan vara svårt att träffa och lära känna svenskar, säger hon.
Genom Karlskrona tennisklubb har Monika Szala-Faligowski fått kontakt med Jennie Villnersson Månsson som arbetar som lärare på Ehrensvärdska gymnasiet och tidigare har genomfört liknande utbyten.
Eleverna som går tredje året på vård- och omsorgsprogrammet var först på besök på Fischerströmska där de fick lära sig mer om hur det går till på språkintroduktion.
– Våra elever fick också berätta om sig själva och sina fritidsintressen och hur det är att bo i Sverige när man är invandrare, säger Monika Szala-Faligowski.
Under andra träffen fick vård- och omsorgseleverna visa vad de gör på sin utbildning.
I måndags var det dags för en avslutande träff på Rosenholm där alla, under ledning av Karlskrona tennisklubb, fick chans att prova på att spela tennis. En som hade väldigt roligt var Ramesh Sultani, 18, som kom från Afghanistan till Sverige 2015.
– Jag har aldrig gjort det innan, men tennis är jättekul så jag vill gärna fortsätta med det.
Han har också uppskattat möjligheten att lära känna vård- och omsorgsklassen.
– Det är väldigt trevliga elever som det har varit roligt att få träffa igen.
Julia Nelsson, Emma Fransson och Tilda Lönngren håller med om att träffarna varit ett lyckat integrationsprojekt.
– Det kan egentligen vara ganska enkelt, som att ta en fika tillsammans eller vara här och spela tennis ihop, säger Tilda Lönngren.
– Det är bra av skolorna att anordna detta, så att man får en möjlighet att lära känna varandra, säger Julia Nelsson.
Emma Fransson menar att det viktigaste är att vara öppna och intresserade av varandra, så att nyanlända får en chans att lättare komma in i samhället.