Coronaanpassad musikfestival "speglar samtid"
För sjätte gången arrangeras Svensk Musikvår mellan den 17 och 27 mars på ett antal av Stockholms konsertscener, skriver festivalens ledning i ett pressmeddelande.
Årets festivalprofil är 250-årsjubilerande Kungliga Musikaliska Akademien, som utropat 2021 till musikens år. Enligt Svensk Musikvårs ledare Jörgen Pettersson är det just i år viktigare än någonsin att genomföra arrangemanget.
"Vi behöver göra allt vi kan för att hålla kulturlivet vid liv, men framför allt ligger det i den nutida musikens natur att spegla och reagera på samtiden. Dessa extrema förhållanden har gett upphov till en mängd nyskriven musik som vi behöver få uttrycka och vår publik behöver få höra," skriver Jörgen Pettersson i pressmeddelandet.
På grund av rådande coronaläge visas festivalens alla konserter på Svensk Musikvårs webbsida och i anslutning till föreställningarna hålls även modererade samtal mellan de deltagande musikerna, tonsättarna och publiken.
Nytt för i år är initiativet Ny musik för unga röster som syftar till att ta fram nyskrivna verk för barns röster. Projektet ska drivas i nära samarbete med Föreningen Svenska Tonsättare och anknyter till akademiens nationella projekt Sjungande barn – vars mål är att alla barn ska få ökad tillgång till sin röst med musiken som resurs för självförtroende och hälsa.
"Vi vill förstärka sångrepertoaren för unga röster och samtidigt, genom att involvera framstående tonsättare, understryka värdet av att komponera välskriven musik för barn”, skriver Jörgen Pettersson, som även är initiativtagare till projektet, i pressmeddelandet.
Fakta: Svensk Musikvår
Ur musikfestivalens program:
Blåsarsymfonikerna och Cathrine Winnes ger ”She Composes Like a Man – Live” med ett uruppförande av Britta Byström och verk av det tidiga 1900-talets stora kvinnliga tonsättare.
Dirigenten Christian Karlsen, Kammarensemblen och mezzosopranen Isabel Pfefferkorn framför Mother Tongue av nigeriansk-schweiziske Charles Uzor.
Ensemble MA och sopranen Alexandra Büchel framför Ivo Nilssons Matematik à la Satane med text av Nobelpristagaren Nelly Sachs. Medverkar gör även författaren Aris Fioretos.
Gustaf Sjökvists Kammarkör och Stockholms Saxofonkvartett uruppför verk av Karin Rehnqvist, Gunnar Bucht och Matthew Peterson.
Musikfestivalen pågår mellan 17 och 27 mars på ett antal scener i Stockholm.